Isännöintiliiton Mia Koro-Kanerva pitää somerolaisen tilitoimiston epäiltyä kavallusta valitettavana

Salon Seudun Sanomat on uutisoinut tällä viikolla somerolaisen tilitoimiston epäillyistä kavalluksista. Tilitoimisto on epäilyn mukaan saattanut siirtää useiden isännöimiensä taloyhtiöiden rahoja perusteettomasti omalle tililleen. Yrityksen epäillyt väärinkäytökset ovat lehden mukaan alkaneet paljastua kesän mittaan.

Salon Seudun Sanomien uutisen mukaan kavallukset koskevat useita taloyhtiöitä ja ovat kymmenien tuhansien eurojen suuruisia. Lehden mukaan varoja on siirretty muun muassa tilitoimiston isännöitsijän yrityksen tilille sekä yhdistykselle, jossa isännöitsijä on kirjanpitäjänä.

Lisäksi kyseisen tilitoimistoyrityksen sivut on kaapattu.

Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva kommentoi epäiltyä kavallusta:

– Asia siirtyy poliisille tutkintaan ja selvitystyö on siltä osin kesken. Näin ollen meillä ei ole vielä tarkkoja tietoja siitä, mitä on tapahtunut. Jos julkisuudessa olevat tiedot pitävät paikkaansa, kyseessä on rikos, jonka osalta poliisi vastaa jatkotoimista. Pidän epäiltyä tapausta erittäin valitettava niin taloyhtiöille, kuin myös koko isännöintialalle.

Isännöintiyrityksen omien prosessien pitää olla kunnossa

Väärinkäytöksiä voidaan tehokkaasti estää ja valvoa isännöintiyrityksen omilla prosesseilla. On vaarallinen työyhdistelmä, jos saman isännöitsijän tehtäviin kuuluu koko prosessi eli laskujen tekeminen, hyväksyminen, kirjaaminen sekä maksaminen. Näiden pitää olla eriytettyjä useammalle henkilölle tai ainakin huolehtia, että taloyhtiöllä on täysi näkyvyys laskujen hyväksyntään.

– Hyvissä isännöintiyrityksissä taloyhtiöiden maksujen valvontaa tehdään myös sisäisesti, esimerkiksi laskujen hyväksyntäprosessi ei ole vain yhden ihmisen takana. Toki on myös yhden ihmisen toimistoja, joissa kaikki sujuu erinomaisesti ja luotettavasti, sanoo Koro-Kanerva.

Kuva: Adobe Stock

Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat avainasemassa väärinkäytösten ehkäisemisessä. Läpinäkyvyyttä voidaan lisätä helposti talousraportointivälineiden avulla, jotka mahdollistavat taloyhtiön hallituksen pääsyn reaaliaikaisesti tarkastamaan ja katsomaan taloyhtiön tili- ja laskutustietoja.

– Olemme tehneet paljon työtä Isännöintiliitossa sen eteen, että läpinäkyvyys ja avoimuus alalla lisääntyisivät ja uskomme näiden olevan avain myös asiakastyytyväisyyteen ja luottamukseen. Konkreettisina toimina olemme esimerkiksi uudistaneet tämän vuoden alussa isännöinnin eettiset ohjeet, joihin jäsenyrityksemme ovat sitoutuneet. Samoin alan valvontajärjestelmä on uudistuksen alla. Alalla tehdään paljon hyvää ja tärkeää työtä suomalaisten taloyhtiöiden eteen, mikä jää joskus turhaan piiloon, kertoo Koro-Kanerva.