Ministeri ei luvannut taloyhtiöille tukia energiaremontteihin – tunnelissa näkyy kuitenkin valoa lainatakausohjelmien kautta

Isännöintiliiton Energiaseminaarissa 1.2. puhunut ympäristö– ja ilmastoministeri Kai Mykkänen ei luvannut uusia tukia taloyhtiöille juuri loppuneiden ARA:n korjausavustusten tilalle. Sen sijaan taloyhtiöille on toivon kipinöitä ilmassa Euroopan investointirahaston takausohjelman kautta. Tämä lisäksi Suomen valtion oma takausmalli asunto-osakeyhtiön perusparannuslainoihin on myös uudistumassa.

Euroopan investointirahaston takausmallista (EIR-takaus) kaavaillaan apua ja vauhdittajaa taloyhtiöiden energiakorjauksille ja puhtaan teknologian ratkaisuille. Ohjelman avulla taloyhtiön voisi olla mahdollista saada takaus esimerkiksi lämmitysjärjestelmän uusimiseen tai sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen. Kun EIR-takaus toimii lainan vakuutena, taloyhtiö tarvitsee vähemmän muita vakuuksia ja saa mahdollisesti rahoitusta edullisempaan hintaan, koska takaus vähentää pankin riskiä.

EU:n investointirahaston kautta on luvassa lainantakauksia jopa 700 miljoonan euron verran. Käytettävissä oleva potti on valtava ottaen huomioon, että taloyhtiöillä on yleensä lainanvakuutena osin myös oma kiinteistö. Käytännössä takaus myönnetään pankkien kautta lainanhaun yhteydessä. ja se on käytettävissä huhtikuusta 2024 alkaen.

Puheenvuorossaan ministeri otti esiin myös aiemmin varsin vähän käytetyn Suomen oman peruskorjauslainojen takausmallin taloyhtiöille. Tätä tullaan hallituksen toimesta uudistamaan lähivuosina. Ministeri korosti puheessaan, että tämä peruskorjauslainojen takausmalli voisi olla se tapa, jolla voitaisiin auttaa taloyhtiöitä, jotka eivät muuten saa lainaa, mutta jotka ovat elinvoimaisia vielä 10 vuoden päästäkin.

– Takausohjelmat voivat olla juuri se piristysruiske, mitä taloyhtiöt korjauspäätöksissään nyt tarvitsevat. ARA:n avustusten loppuminen on aiheuttanut jarrutusta korjauspäätöksiin ja lainansaanti on vaikeutunut taloyhtiöiden huononevan kunnon ja negatiivisen arvonkehityksen vuoksi. Takauksen avulla myös sellainen taloyhtiö saisi lainaa, jonka vakuusarvo on huono, mutta jolla kuitenkin on suhteellisen optimistiset kysyntänäkymät. Valitettavasti niihin taloyhtiöihin, joiden elinkaari on lopussa, ei takausmallikaan auta, summaa Isännöintiliiton Mia Koro-Kanerva.

Isännöintiliitto tulee jättämään ministeriölle oman ehdotuksensa, miten Suomen omaa peruskorjauslainojen takausmallia olisi järkevää uudistaa.

Isännöintiliiton Energiaseminaari järjestettiin neljännen kerran. Paikalla oli 100 isännöintialan toimijaa sekä striimin päässä noin 500 taloyhtiöpäättäjää. Pääset katsomaan tilanteen tallenteen tästä >>