Onnea on saada asua myös vanhana omassa tutussa kodissa – esteettömyys kuitenkin avainasemassa

Yhä useampi suomalainen ikääntyy ja asuu taloyhtiössä. Tämä tarkoittaa sitä, että taloyhtiöissä tarvitaan yhä useammin esteettömyysratkaisuja. Esteettömyysparannukset eivät palvele pelkästään ikääntyviä, vaan yhtä hyvin niistä on arjen apua myös muille osakkaille.

Keväällä voimaan tullut asunto-osakeyhtiölain muutos helpottaa osakkaiden oikeutta toteuttaa taloyhtiön yhteisissä tiloissa esteettömyyttä parantavia muutoksia. Muutostyöstä on ilmoitettava etukäteen taloyhtiön isännöitsijälle tai hallitukselle, joka käsittelee asian.

–  Lakimuutoksen myötä osakkaalla on oikeus toteuttaa taloyhtiön yhteisissä tiloissa esteettömyyttä parantavia muutoksia. Muutostöiden kustannuksista ja kunnossapidosta vastaa näissä tapauksissa osakas, kertoo Isännöintiliiton johtava lakiasiantuntija Jenni Valkama.

Esteetön kulkureitti rakentui vanhaan hiilikellariin

Kesällä 100 vuotta täyttänyt Betty Kataja asuu tyttärensä kanssa Tampereella asunnossa, jossa hän on asunut vuodesta 1955, jolloin taloyhtiö valmistui. Kotona näin pitkään asuminen ei olisi ollut mahdollista ilman tyttären apua ja taloyhtiöön tehtyä esteettömyysparannusta.

Taloyhtiössä on hissi, mutta 50-luvulle tyypilliseen tapaan taloyhtiö on rakennettu niin, että asuinkerrokset alkavat vasta puoli kerrosta maanpinnan yläpuolelta. Hissi kulkee tästä kerroksesta, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että rappusia on kuljettava puoli kerrosta päästäkseen sisään tai ulos. Tähän taloyhtiöön saatiin huolellisella suunnittelulla esteetön kulkureitti rakennettua kellarikerroksessa sijaitsevasta vanhasta hiilikellarista ulos puhkaisemalla seinään oviaukko ja rakentamalla esteetön liuska pihalle.

Teiskontien taloyhtiön kulkuliuska palvelee taloyhtiön kaikkia asukkaita. Kulku kellarikerrokseen, pyörä- ja vaunuvarastoon sekä hissiin on liuskan kautta helppoa. Kuva: Isännöintiliitto

–  Taloyhtiöön asennettu esteetön liuska on ollut todella hyvä! Se on ollut edellytys sille, että pääsemme äidin kanssa pyörätuolilla ulkoilemaan ja asioille. Talossa asuu paljon iäkkäitä asukkaita, jotka kulkevat rollaattorilla tai pyörätuolilla. Liuska on mahdollistanut monen iäkkään henkilön asumisen omassa kodissa, kuvailee tilannetta Marketta Kataja.

–  Onneksi taloyhtiössämme oli rakenteellisesti mahdollisuus rakentaa liuska. Meidän taloyhtiössämme liuskaa käyttävät ahkerasti myös vaunujen kanssa kulkevat tai pyöräilevät henkilöt, jotka saavat pyörän tai vaunut sisälle ja ulos huomattavan paljon helpommin kuin takapihan jyrkkien portaiden kautta, Kataja jatkaa.

Taloyhtiöitä on erilaisia ja sen tähden esteettömyysparannuksetkin lähtevät aina kulloisestakin tarpeesta ja teknisistä edellytyksistä. Taloyhtiössä esteettömyysparannuksista hyötyvät usein kaikki osakkaat, jonka vuoksi taloyhtiön kannattaa miettiä mahdollisuutta toteuttaa työ taloyhtiön toimesta ja kustannuksella. Taloyhtiön kannattaa ottaa myös selvää ja hyödyntää mahdollisia avustuksia. Tällä hetkellä ARAn avustuksia on saatavilla esimerkiksi esteettömyys- ja hissiavustuksiin.

Vanhusten viikkoa vietetään 1.-8.10.2023 teemalla ”Tehdään iästä numero.”