Viime talven sähkölaskuihin apua myös taloyhtiöille

Kuluneen talven sähkö- ja lämmityskulut ovat kiristäneet monen taloyhtiön taloutta. Huhtikuussa hakuun tullut uusi ARAn avustus tuo helpotusta talven laskuihin myös taloyhtiöille.

Asuntoyhteisöjen sähköenergiakustannusten avustuksen haku aukesi maanantaina 17.4.2023. Avustusta myönnetään sähkölämmitteisen asuinrakennuksen omistavalle yhteisölle, joka myös vastaa lämmitykseen käytettävän sähkön kustannuksista.

Avustusta voi saada enintään neljältä kuukaudelta 1.11.2022–28.2.2023 aikavälin energiakustannuksiin, enintään 700€/kk/asuinhuoneisto riippuen sähkön hinnasta ja kulutuksesta. Avustusta haetaan ARAsta ja hakemuksen voi jättää verkkoasioinnin kautta.

ARAn mukaan avustuksen tarkoituksena on lieventää korkeiden sähkölaskujen vaikutuksia kotitalouksille hillitsemällä sähkönhinnan nousun vaikutusta asumiskustannuksiin.

Isännöintiliitto kehottaa taloyhtiöitä tutustumaan ARAn sivuilla siihen, ovatko ne oikeutettuja avustukseen.

– Osa taloyhtiöistä on joutunut varsin tiukkaan taloustilanteeseen energianhinnannousun, inflaation sekä korkojen nousun takia. Avustukset helpottavat akuuttia tilannetta. Pitkäaikaisia ratkaisuja taloyhtiön kannattaa sitten etsiä energiatehokkuuden parantamisesta, omavaraisuutta lisäävistä energiaremonteista tai tarvittaessa vastikkeiden nostamisesta, sanoo Isännöintiliiton johtava lakiasiantuntija Jenni Valkama.

Lisätietoa avutustuksesta ARAn sivuilla