Suomalaiset eivät ota riskiä asumisensa suhteen – pakolliset vastikkeet maksetaan mahdollisista talousongelmista huolimatta

Osakkaat hoitavat säntillisesti maksuvelvollisuutensa taloyhtiöille. Isännöintiliiton jäsenilleen tekemä laaja kysely osoittaa, että vastikerästit eivät ole lisääntyneet taloyhtiöissä, vaikka korona olisi kiristänyt omaa taloutta.

− Suomalaiset ovat tunnollisia vastikkeiden maksajia. Koronan aiheuttamista talousvaikeuksista huolimatta ongelmat vastikkeiden maksamisessa ovat vähäisiä tai samalla tasolla kuin aikaisemmin. Myöskään huoneistojen hallintaanotot eivät ole lisääntyneet, sanoo Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa.

Osakkaan pitää aina maksaa vastiketta taloyhtiöille. Vastikkeiden perusteet on määrätty yhtiöjärjestyksessä. Jos joku ei hoida omia vastikkeitaan, vaikuttaa se loppupeleissä kaikkien taloyhtiöissä asuvien elämään, Viljamaa muistuttaa.

− Hoitovastikkeet ovat tärkeä hoitaa, koska niillä hoidetaan taloyhtiön lämmitys, hallinto, siivoukset, jätteet, pienet korjaukset ja muu kiinteistönhuolto. Rahoitusvastikkeilla hoidetaan puolestaan esimerkiksi taloyhtiön korjauslainojen lyhennykset ja korot.

Liiketilojen vuokralaisia autettu ahdingossa

Taloyhtiöiden liiketilojen vuokralaiset ovat sen sijaan olleet koronan takia kovilla. Isännöitsijöiden mukaan taloyhtiöt ovat auttaneet ahdingossa olevia vuokralaisia antamalla jonkin verran vuokra-alennuksia ja tekemällä maksusuunnitelmia.

− Taloyhtiöissä pidetään tärkeänä, että pienyrittäjät selviävät. Varsinkin keväällä taloyhtiövuokranantajan on kannattanut pitää vuokralaisesta kiinni, koska uutta vuokralaista olisi ollut käytännössä mahdoton saada, Viljamaa kertoo.

Viljamaa muistuttaa, että taloyhtiöiden on nyt syytä seurata vastikesuorituksia erityisen tarkasti ja reagoida asioihin mahdollisimman nopeasti, jotta ongelmia ei pääse kertymään.

− Hyvä isännöinti ja yhteistyö isännöitsijän sekä taloyhtiön hallituksen välillä on tässäkin olennaista.  Taloyhtiön kannalta myös hyvä asiakassuhde pankkiin on erittäin tärkeä.

Isännöintiliiton jäsenilleen tekemän kyselyn otos kattaa noin 10 000 taloyhtiöitä ympäri Suomea. Isännöinnin piirissä on noin 50 000 taloyhtiöitä Suomen yhteensä noin 100 000:sta taloyhtiöstä.