Talous jarruttaa energiatehokkuuden parantamista taloyhtiöissä

Isännöintiliiton Energiabarometrin* tulokset osoittavat, että erityisesti taloudelliset tekijät jarruttavat energiatehokkuustoimenpiteitä taloyhtiöissä. Liian korkeat kustannukset ja se, ettei toimenpiteiden kannattavuuteen uskota, ovat isännöintialan ammattilaisten näkemyksen mukaan merkittävimmät esteet energiatehokkuuden parantamiselle taloyhtiöissä. Isännöintiliitto muistuttaa, että ilman investointejakin voi kuitenkin parantaa energiatehokkuutta ja säästää rahaa.

– Energiatehokkuuden parantamista pidetään liian kalliina ja taloudellisesti kannattamattomana. Nihkeää suhtautumista selittää muun muassa ARA:n energia-avustusten loppuminen ja erityisesti korkotason nousu viimeisen parin vuoden aikana. Kustannuslaskelmat lainarahalla toteutettaville suuremmille korjaushankkeille näyttävät hyvin erilaisilta kuin nollakorkoaikana, analysoi Isännöintiliiton tietoasiantuntija Olli Rekonen.

Energiatehokkuutta on kuitenkin mahdollista lähteä parantamaan ilman suuria rahallisia panostuksia ja isoja lainoja vaativia remontteja. Esimerkiksi automaation, ilmanvaihdon ja lämmityksen säännöllisillä tarkastuksilla ja säädöillä sekä huolehtimalla ovien ja ikkunoiden tiivisteistä, on mahdollista säästää huomattavat määrät energiaa ja sen myötä myös rahaa. Barometrin tuloksista selviää, että taloyhtiöt hukkaavat tyypillisimmin energiaa juuri ilmanvaihdon, lämmitysjärjestelmän sekä ikkunoiden ja ulko-ovien kautta.

Mahdollisten ongelmien ja energiahukan havaitsemista helpottaa kiinteistön lämmön, sähkön ja veden kulutuksen seuraaminen. Sääkorjatun kulutustiedon aktiivinen seuranta ja vertailu eri ajanjaksojen välillä kannattaa. Tietoa on hyvä mahdollisuuksien mukaan myös verrata verrokkitaloyhtiöihin. Äkillisesti tai selittämättä kasvanut kulutus voi kertoa joidenkin taloteknisten laitteiden viallisesta toiminnasta tai esimerkiksi vesivuodosta. Järjestelmien ja rakenteiden toiminta voi heikentyä myös hitaasti ajan myötä, jolloin kasvanutta energiankulutusta ei välttämättä edes huomata ilman kulutustietoja.

– Oman taloyhtiön kulutus on hyvä tietää ja tuntea. Tällöin on mahdollista huomata poikkeukset normaalitilanteeseen, Rekonen painottaa.

*Energiabarometriin vastasi joulu-tammikuun 2023–2024 aikana 276 isännöintialan ammattilaista eri puolilta Suomea. Otos kattaa yli 5 000 taloyhtiöitä. Barometri antaa kattavan kuvan Suomen taloyhtiöiden tulevaisuudesta muun muassa energiatehokkuuden ja lämmitysmuotojen osalta. Neljättä kertaa julkaistava barometri tuo näkyväksi myös vuosien 2021–2024 välillä tapahtuneita muutoksia.

Tutustu tarkemmin tutkimusaineistoon >>

Kuva: Adobe Stock