Uudisasunnon ostossa voi piillä vaara ostajalle – riski lahjaveron maksamisesta

Uusien asuntojen kauppa on kevään ja syksyn aikana lähes täysin loppunut. Aiempien vuosien rakennusbuumin jäljiltä rakennusliikkeillä on paljon kohteita, jotka ovat hiljattain valmistuneet tai valmistumassa, mutta jotka seisovat nyt tyhjillään, koska kauppa ei käy. Kun asuntokauppa on sakannut, rakennusliikkeiden myymättömien uusien asuntojen varastot ovat kasvaneet, jolloin kaupan vauhdittamiseksi rakennusliikkeet ovat päätyneet tarjoamaan monenlaisia etuja ostajille.

Helsingin Sanomat uutisoi 22.8.2023, että uudisasuntoja myydään nyt vastikealennuksilla ja parhaimmillaan etuus voi nousta lähelle jopa 50.000 euroa, joka oli esimerkkilaskelmassa lähes 10 prosenttia asunnon velattomasti hinnasta. Artikkelissa nähtiin riskinä lain kiertäminen koskien pitkiä lyhennysvapaita ja asunnon todellisten kulujen hämärtyminen ostajalle. Vähintään yhtä suurena riskinä Isännöintiliitto näkee mahdollisen veroseuraamuksen ostajalle.

Voiko 10 prosentin etuus kauppahinnasta olla arvoltaan vähäinen?

Isännöintiliitto haluaa nostaa esiin riskin lahjaveroseuraamuksista, joita osakkaille saattaa syntyä silloin, kun rakennusliike maksaa jotain osakkaan puolesta. Riski lahjaverotuksesta on sitä suurempi,
mitä merkittävämpi osa rakennusliikkeen maksuosuus asunnon velattomasta hinnasta on.

Verohallinnon voimassa olevan linjauksen mukaan asuntokaupassa saatu etu, kuten vapautus hoitovastikkeesta vuoden ajaksi, on saajalleen verovapaa, jos etuus on kaupan kohteen arvoon nähden vähäinen. Isännöintiliiton näkemyksen mukaan 10 prosentin osuutta asunnon velattomasta hinnasta ei voida pitää vähäisenä.

–  Kyllä meillä on huoli ostajan puolesta. Pahimmassa tapauksessa ostajalle saattaisi syntyä tästä mahdollinen veroseuraamus. Haluamme nostaa asian esille, koska keskusteluissa ei ole huomioitu osakkaan puolta asiasta, kertoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

– Emme kuitenkaan Isännöintiliitossa ole nähneet sopimusten sisältöä. Niillä on varmasti omalta osaltaan merkitystä, kun arvioidaan, millaisia vaikutuksia rakennusliikkeen antamilla eduilla on verotukseen, Koro-Kanerva täsmentää.

Kauppahinnan alentaminen ostajan kannalta paras keino

Helsingin Sanomien artikkelissa vertailtiin eri rakennusyhtiöiden alennus- ja kylkiäismalleja ja niitä on erilaisia. Toiset vähentävät alennussumman kauppahinnasta, mutta on myös sellaisia malleja, joissa rakennusliike vastaa vuoden tai kahden ajan kaikista hoito-, pääoma- ja tonttivastikkeista. Epäselväksi on jäänyt, ovatko rakennusliikkeet mahdollisesti selvittäneet verottajalta erilaisten mallien veroseuraamuksia.

– Isännöintiliiton mielestä ostajan kannalta paras ja turvallisin keino olisi alentaa kauppahintaa. Näin vältetään riski siitä, että jossakin kohtaa verottaja ei enää pidä 10 prosentin etuutta vähäisenä vaan tämä tulkittaisiin lahjaveron alaiseksi etuudeksi ostajalle. Ostajan näkökulmasta tilanne on epäselvä ja mahdollinen riski, kiteyttää Koro-Kanerva.

* Verottaja on ottanut tähän kantaa 29.98.2023 ja linjaa, että uudisasunnon yhtiövastikkeen alennuksista ei synny ostajalle tulo- tai lahjaveroseuraamuksia. Lue lisää >>

Uusia kohteita ei juurikaan aloiteta, koska rakennusliikkeillä on paljon myytävänä uudiskohteita. Kuva: Adobe Stock