Takaisin Isännöintiliitto : Miten onnistua putkiremontissa? Miten onnistua putkiremontissa? Kumppanisisältö Julkaistu: 19.9.2025 Putkiremontin aikana tehokas, ajantasainen ja jaettu viestintä on kaikkien etu. Putkiremontti herättää monia kysymyksiä: Miten tieto kulkee asukkaiden ja urakoitsijan välillä? Ovatko kaikki valinnat ja päätökset varmasti tallessa? Missä vaiheessa remontti ylipäätään on? Jos urakoitsija ei hoida viestintää kunnolla, käyvät myös isännöitsijän linjat kuumina. Alkaa edestakainen selvitystyö, joka vain lisää epäselvyyksiä ja syö kaikkien aikaa. Fiksu selvittää urakoitsijan viestintätavat jo kilpailutusvaiheessa. Mutta mitkä ovat onnistumisen edellytykset? Monikanavainen viestintä tavoittaa kaikki Kun urakoitsija tiedottaa yllättävistä aikataulumuutoksista, viestin on tavoitettava oikea osapuoli luotettavasti ja ajantasaisesti. Asukkaalle huoneistokohtainen kirje on silloin parempi vaihtoehto kuin lappu rappukäytävässä, mutta onko se tarpeeksi? Jakamalla tärkeät tiedotteet monikanavaisesti sähköpostitse, tekstiviestillä ja sovelluksella, tavoitetaan nekin, jotka eivät ole kotona. Putkiremontissa voidaan kohdata yllättäviä haasteita, mutta viestintä ei saisi olla yksi niistä. Yhteinen työkalu varmistaa läpinäkyvän tiedonkulun ja helpottaa seurantaa. Aktiivinen viestintä vain urakoitsijalta asukkaille ei kuitenkaan riitä. Isännöitsijän puhelin hiljenee vasta, kun tieto kulkee sulavasti kaikkiin suuntiin – niin asukkailta urakoitsijalle kuin valvojalta hallitukselle. Käsittelemällä kokouspöytäkirjat, virhehavainnot ja materiaalivalinnat digitaalisesti, tieto ei huku tai vääristy matkalla. Se tavoittaa heti oikean tahon ja siihen voidaan reagoida nopeasti. Jaettu tieto lisää yhteisymmärrystä Kun tieto pysyy hallitusti tallessa ja jaettuna, helpottuu myös urakan seuranta. Näin varmistetaan tiedon jatkuvuus silloinkin, kun hallituksen jäseniä tai muita osapuolia vaihtuu kesken projektin. Pitämällä esimerkiksi osakasmuutokset digitaalisesti saatavilla, on kaikilla yhteisymmärrys halutusta lopputuloksesta. Asukas voi tarkistaa valintansa, urakoitsija saa virheettömät tilauslistat ja huolto- ja takuuseuranta helpottuu valmiiden huoneistokorttien avulla. Yhteinen työkalu yhdistää osapuolet Remontti stressaa monia, mutta ajantasainen ja helposti saavutettava tieto tekee kaikkien arjesta sujuvampaa. Putkiremonttien viestintään kehitetty ohjelmisto, kuten Homerun, kokoaa urakan osapuolet yhteiselle alustalle – saman tiedon äärelle. Isännöitsijälle tämä tarkoittaa hallittavampaa arkea ja vähemmän turhaa selvitystyötä. Asukkaille se taas tuo mielenrauhaa remontin alusta loppuun. Lisäksi urakoitsijan työ tehostuu, kun väärinymmärryksiltä vältytään.Teksti ja kuva: SmartCraft Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 4/2025. Tämä palsta on osa Isännöintiliiton ja SmartCraftin kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: janne.tiitta@isannointiliitto.fi tai jenni.mahanen@isannointiliitto.fi.