Takaisin Isännöintiliitto : Ohjaa asukkaat digin ääreen Ohjaa asukkaat digin ääreen Kumppanisisältö Julkaistu: 19.9.2025 Helppo viestintä, automaatio ja arkea helpottavat palvelut ovat isännöinnin ja asukkaiden etu. Isännöitsijän työn helpottaminen on yksi taloyhtiön digitalisoinnin suurimmista hyödyistä. Ohjaamalla asukkaat helposti ja omatoimisesti tiedon ääreen isännöinnin työaika vapautuu puheluihin ja viesteihin vastaamisen sijaan muihin hallinnollisiin töihin. Samalla asukastyytyväisyys paranee, kun asukkaat voivat omatoimisesti hoitaa ja selvittää asioita. Aloita tärkeimmästä, laajenna tarpeen mukaan Monikanavainen viestintä on tehokkain tapa tiedottaa asukkaita ja minimoida yksittäiset yhteydenotot. Kukin taloyhtiö on kuitenkin omanlaisensa, ja tärkeintä on ymmärtää asukkaiden tarpeita. Digitaalisten palveluiden käyttöönotto taloyhtiössä voi herättää monenlaisia tunteita – intoa ja varovaisuuttakin, asukkaista riippuen. Digitaaliset palvelut tuovat helppoutta isännöitsijän työhön ja asukkaan arkeen Monesti taloyhtiön ensimmäinen askel on portaikkoon sijoitettava etäpäivitettävä porrasnäyttö. Porrasnäytölle keskeiset tiedot saa helposti näkyville myös niitä asukkaita varten, jotka eivät käytä älylaitteita tai sähköpostia. Kun taloyhtiön viestintä on selkeästi näkyvä osa asukkaan arkea, se tavoittaa tehokkaasti. Monikanavaisuutta voi tarvittaessa lisätä asukassovelluksen myötä, jolloin asukkaat ovat tiedon ja asumisen palveluiden äärellä paikkariippumattomasti. Anna asukkaille valta omaan arkeen Digipalvelut paitsi vapauttavat isännöinnin työaikaa, ne myös helpottavat asukkaita hallinnoimaan omaa arkeaan. Monissa taloyhtiöissä yhteistilojen varaukset hoituvat yhä perinteisin menetelmin, aiheuttaen turhia väärinkäsityksiä ja konfliktejakin. Sähköinen varausjärjestelmä näyttää varausten ajankohtaisen tilan, ja haluttaessa varauksiin kytketty kulunohjaus varmistaa, että vain varaajalla on pääsy tilaan varattuna aikana. Jos varattuun tilaan tai palveluun liittyy veloitus, myös maksu onnistuu asukkaalta suoraan varauksen yhteydessä. Isännöinti luopuu näin aikatauluttamisesta ja laskuttamisesta sekä mahdollisesta perinnästä. Asukas voi luoda yksittäisiä väliaikaisia ovikoodeja myös ulko-oveen, jolloin yleistä ovikoodia ei enää jaeta ja taloyhtiön turvallisuus paranee. Digipalvelut taipuvat moneen tarpeeseen, ja niitä voi hyvin ottaa käyttöön vähän kerrallaan, maltillisin kustannuksin. Vaikeinta onkin usein käyttöönoton sijaan päätöksen tekeminen.Teksti ja kuva: One4all Finland Oy Artikkeli on julkaistu Isännöinti-lehden numerossa 4/2025. Tämä palsta on osa Isännöintiliiton ja One4all Finland Oy:n kaupallista yhteistyötä. Tiedustelut: janne.tiitta@isannointiliitto.fi tai jenni.mahanen@isannointiliitto.fi.