Webinaari: Kiinteistöjen jätepisteiden tulee vastata muuttuneita vaatimuksia – seuraava uudistus astuu voimaan jo 1.7.2023 alkaen

Uudistunut jätelaki velvoittaa nostamaan asumisessa ja palveluissa syntyvän jätteen kierrätystä.

Tämä tarkoittaa, että kiinteistöillä on velvollisuus päivittää jätepisteet vastaamaan uusia vaatimuksia ja seuraavan uudistuksen määräaika on jo 1.7.2023 alkaen. Siitä alkaen pakkausjätteiden keräys tulee olla kunnossa taajamissa sijaitsevilta vähintään 5 asuinhuoneiston kiinteistöiltä.

Päivityksiä suunniteltaessa on syytä huomioida myös asukkaille keräyksestä syntyvät kustannukset optimoimalla eri vaihtoehdoilla tyhjennysvälit eri jätejakeille. Lisäksi käytettävien jäteastioiden tulee olla vaatimusten mukaisia ja turvallisia käyttää.

Isännöintiliiton ja Finncontin 3.5.2023 järjestetyssä webinaarissa tarjottiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

• Miten varautua jätelain uusiin vaatimuksiin?
  • Miten optimoida jätteiden kierrätys esim. tyhjennysvälit ja jäteastioiden koko huomioiden?
  • Mitä jätteen kierrätyksen turvallisuudesta pitää tietää?

Aiheesta olivat kertomassa toimitusjohtaja Mikko Kärkkäinen Finncont Ympäristötuotteet oy:stä ja myyntipäällikkö Jari Jokiniemi Finncontilta. Webinaarin moderoi Isännöintiliiton asiakkuusjohtaja Aki Salo.

Webinaarin esitysmateriaalin voit ladata itsellesi tästä.