Isännöintiliitto: Fiksu taloyhtiö tarjoaa palovaroittimet

Noin vuosi sitten Helsingin Vuosaaressa sattui tulipalo, jossa kuoli neljä ihmistä. Paloa tutkinut Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että sisäministeriön tulee selvittää, tarvitaanko palovaroittimien huolehtimisvastuuseen muutoksia.

Nykyisen lainsäädännön mukaan paristokäyttöisten palovaroittimien kiinnittämisestä ja toimintakunnosta vastaa yksin asukas. Sähköverkkoon kytkettyjen palovaroittimien kunnossapidosta vastaa taloyhtiö.

Tutkimusten mukaan yli 90 prosentilla suomalaisista on mielestään riittävä määrä toimivia palovaroittimia kodeissaan. Kuitenkin vain 38 prosentissa asunnoista, joissa on syttynyt tulipalo, on ollut toimivat palovaroittimet.

Isännöintiliiton toimitusjohtajan Tero Heikkilän mielestä taloyhtiön hallituksen rooli on tärkeä turvallisuuden kehittämisessä.

– Hallituksen kannattaa päättää esimerkiksi niin, että huolto käy kerran vuodessa tarkastamassa jokaisen asunnon palovaroittimien toimintakunnon taloyhtiön piikkiin, Heikkilä sanoo.

Uutishuoneeseen