Asiantuntijat yksimielisiä: Asrek on alalle mahdollisuus

Vaikka sähköinen asunto-osakerekisteri Asrek on isännöintialalle suuri muutos, on se kuitenkin myös suuri mahdollisuus.

Tästä olivat yksimielisiä asiantuntijat, jotka osallistuivat perjantaina 9.6. Laki ja järjestys -koulutuksen paneeliin “Mitä vaikutuksia Asrekilla on isännöinnin arkeen?”

Premiksen toimitusjohtaja Sakari Kalske, Maanmittauslaitoksen Asrek-hankkeen vetäjä Antti Kosonen, Talokeskus Yhtiöiden toimitusjohtaja Jari Punkari, Isännöinti Mäkisen omistajayrittäjä Heidi Similä sekä Isännöintiliiton digipalvelupäällikkö Henrik Tuhkanen eivät olleet Asrekin kaikista vaikutuksia täysin yksimielisiä, mutta paneelin henki oli ehdottomasti eteenpäin katsova.

Asrek-paneeliin osallistuivat Jari Punkari (vas.), Henrik Tuhkanen, Sakari Kalske, Antti Kosonen ja Heidi Similä.

Järjestelmätoimittajat ovat Asrekin kannalta avainasemassa, sillä niiden pitää pystyä tarjoamaan isännöintiyrityksille järjestelmiä, jotka toimivat yhdessä Asrekin kanssa.

– Isännöintiyrityksissä pitää päästä eroon tiedon kopionnista järjestelmästä toiseen, sillä siinä muun muassa virheiden kertautumisen mahdollisuus lisääntyy, huomauttaa Tuhkanen.

Isännöintiliitto on tehnyt aktiivista vaikuttamistyötä isännöinnin puolesta muun muassa Asrek-lainsäädäntötyöryhmässä.

– Tiivistettynä Asrek vaikuttaa isännöintiin helpottamalla hallintoa ja sähköistä asiointia sekä mahdollistamalla uusia palveluja, sanoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallmén.