Asoliiteri kisaa Isännöintiteko 2018 -palkinnosta

Isännöintiliitto on valinnut Asokotien hankkeen Jakamistalouden tuominen taloyhtiöön Asoliiteri-pilottihankkeessa Isännöintiteko 2018 -finalistien joukkoon. Yhteensä kolme finalistia kilpailee Isännöintiteko 2018 -palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 12.9.

Asoliiteriä esittelevät kiinteistöpäälliköt Kimmo Rintala (vas) ja Teemu Jalomäki. Kuva: Anne Vatén

Asokotien Asoliiteri-pilottihanke tuo jakamistalouden ja ekologisuuden taloyhtiöihin helpottamalla asukkaiden arkea. Asoliiteristä voi lainata digisovelluksen avulla kodin tarvikkeita, pyörän tai auton vuorokauden ympäri, ja asuinneliöt säästyvät elämiseen. Asokodit on toteuttanut projektin yhteistyössä CoReorient Oy:n kanssa.

– Asoliiterin ideana on, ettei kaikkea tarvitse omistaa. Palvelua käyttämällä välttyy laitteiden hankinta- ja huoltokustannuksilta. Kodin säilytystilat eivät täyty harvakseltaan käytettävistä tavaroista, kertoo Asokotien myynti- ja markkinointijohtaja Tom Salomonson.

Ensimmäinen Asoliiteri sijaitsee Helsingin Vuosaaressa. Sitä voivat käyttää maksua vastaan kaikki Asokotien Helsingin, Espoon ja Vantaan alueiden asukkaat. Lainattavien esineiden valikoimaa on muokattu erityisesti lähialueiden asukkaiden tarpeiden mukaan, ja jatkossa asiakaspalaute ohjaa, millaisia tarvikkeita ja lisäpalveluita Asoliiteristä saa.

Asokotien hanke on esimerkki siitä, ettei isännöintiyrityksen tarvitse tuottaa kaikkia palveluja itse, vaan taloyhtiön parempaa asumista voidaan tuottaa usean yhteistyötahon kanssa koordinoiduilla hankkeilla. Volyymiä on lisäksi helppo kasvattaa käyttäjämäärien kasvaessa.

Asoliiteri toteuttaa Asokotien asiakaslähtöistä strategiaa, jossa asukkaiden elämä tahdotaan tehdä mahdollisimman helpoksi miettimällä, miten asukkaita voidaan auttaa arjessa.

Tällä hetkellä Asuntosäätiö-konserniin kuuluva Asokodit (Asuntosäätiön Asokodit Oy) omistaa 665 kohdetta, sen liikevaihto oli vuonna 2017 160 miljoonaa euroa ja se työllistää 55 työntekijää.

Isännöintiliitto palkitsee vuosittain alalla ansioituneita isännöintiyrityksiä, isännöitsijöitä ja isännöintitekoja. Tämän vuoden palkintojen teemat ovat asiakkaiden kuuntelu ja asumisen strateginen kehittäminen. Lopulliset voittajat julkistetaan Isännöintipäivillä Lahdessa 12.9.2018.