Atte Porkkala kisaa Isännöitsijä 2023 -palkinnosta

Isännöitsijä, toimitusjohtaja Atte Porkkala (Ideal Isännöinti Oy) on valittu Isännöitsijä 2023 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 27.9.2023.

Isännöitsijä, toimitusjohtaja Atte Porkkala Ideal Isännöinti Oy
Isännöitsijä, toimitusjohtaja Atte Porkkala Ideal Isännöinti Oy:stä on valittu Isännöitsijä 2023 -palkinnon finaaliin. Kuva: Tero Takalo-Eskola.

Isännöitsijä Atte Porkkala tekee työtään jatkuvan kehittämisen otteella. Isännöintityön ohella hän johtaa isännöintiyritystään ja toimii kolmen alaisen esimiehenä. Ideal Isännöinti isännöi kohteita Keski-Suomen lisäksi etänä ympäri Suomen.

Porkkalan keskeisiä tavoitteita ovat isännöinnin digitalisaation ja läpinäkyvyyden edistäminen. Tarkoitus on tehdä isännöintipalvelusta sujuvampaa sekä isännöinnin asiakkaille että isännöitsijöille itselleen.

Asiakkailta Porkkala saa positiivista palautetta erityisesti tavoitettavuudesta. Avoimuus asiakkaan suuntaan edistää myös vastuullisuutta:

– Käytämme isännöintityön tukena ohjelmistorobotiikkaa ja olen palkannut toimistolle oman koodarin. Esimerkiksi laskutukseen ja dokumenttien jakoon liittyvät asiat on automatisoitu. Asiakkaalle päin tämä näkyy siinä, että hän saa ajantasaisen tiedon automaattisesti, Porkkala havainnollistaa.

Porkkala on valjastanut digitalisaation edistämään myös oman henkilökunnan jaksamista. Yrityksessä isännöintiä tehdään tiimityönä, jossa jokainen työntekijä pääsee käyttämään omia vahvuuksiaan. Porkkala itse toimii asiakasyhtiöidensä hallinnollisena isännöitsijänä, kun taas teknisen isännöinnin tehtävistä vastaa hänen kollegansa ja kirjanpidosta kirjanpitäjä.

Tiimityönä tapahtuvan isännöinnin mahdollistavat yrityksen digitaaliset taustajärjestelmät.

– Tekemisemme sydän on toiminnanohjausjärjestelmämme ja työtehtävien organisoiminen. Toiminnanohjausjärjestelmä dokumentoi kaikki asiakasyhtiön tapahtumat. Myös sähköpostit käsitellään siihen liitetyn tiketöintijärjestelmän kautta. Mikään työtehtävä ei jää kenenkään oman muistin varaan, vaan kaikki tulee hoidetuksi ajallaan, ja asiakas saa töiden etenemisestä automaattisesti tietoa.

Oma henkilökunta kehuu Porkkalaa siitä, miten hän on parantanut työhyvinvointia ja vähentänyt kiirehuippujen aiheuttamaa stressiä. Kun taustatyöt ja prosessit on automatisoitu, isännöitsijän työkuorma kevenee ja aikaa jää enemmän varsinaiselle isännöinnin asiantuntijatyölle.

Isännöitsijä-finalistina Porkkala haluaakin kannustaa koko toimialaa entistä rohkeampaan digiloikkaan.

– Käytetään resurssit asiantuntemukseen ja asiakkaisiin, sen sijaan että ne kuluisivat taustatyöhön. Näin vahvistamme asiantuntijaimagoamme.

Hän itse kehittää asiantuntijuuttaan myös kouluttautumalla. Porkkala on opiskellut esimerkiksi taloushallintoa, juridiikkaa, yrittäjyyttä ja johtamista. Parhaillaan hän suorittaa isännöitsijän erikoisammattitutkintoa.

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöitsijää, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna toiminnanjohtaja Mika Heikkilä (Kiinteistöliitto Uusimaa), yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg (Keskuskauppakamari), juristi Kristel Pynnönen Andersson (Kuluttajaliitto) ja johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt (Isännöintiliitto).

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 27.9.2023.