Birgitta Vesala kisaa Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnosta

Kiinteistöassistentti Birgitta Vesala (Nurmijärven Kodit Oy) on valittu Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 27.9.2023.

Kiinteistöassistentti Birgitta Vesala, Nurmijärven Kodit Oy
Kiinteistöassistentti Birgitta Vesala Nurmijärven Kodit Oy Oy:stä on valittu Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnon finaaliin. Kuva: Juho Kuva.

Birgitta Vesala työskentelee kiinteistöassistenttina Nurmijärven Kodit Oy:ssä, joka huolehtii Nurmijärven kunnan vuokra-asunnoista.

Monipuolisen toimenkuvan ja sen kerryttämän tietotaidon vuoksi, kollegat kuvailevat Vesalaa eräänlaiseksi ”lennonjohdoksi” ja ”linkiksi eri yksiöiden välillä”.

– Tehtäviäni ovat esimeriksi irtisanomisilmoitusten hoitaminen, muuttoihin liittyvien tarkastusten koordinointi, työpyynnöt huoltoyhtiölle, taloyhtiöiden yhteisten tilojen siivousten organisoinnit, parkkipaikkojen hallinnointi, jätehuollon koordinointi, lukitusasiat, asuntoesittelyt vuokralaisille ja erilaiset pienemmät hankinnat, Vesala listaa.

Vesala kuuluu yrityksen kunnossapito- ja rakennustiimiin, joten useimmat tehtävistä vaativat tiivistä yhteistyötä huollon, isännöinnin ja asukkaiden kanssa.

Vesalaa kiitetäänkin hyvistä yhteistyötaidoista. Asiakkailta hän saa kiitosta ystävällisestä ja nopeasta palvelusta sekä huumorintajusta. Kollegat kehuvat häntä hyvän mielen tuojaksi, joka tuo työyhteisöönsä ideoita, osaamista ja empatiaa. Vesala itse kertoo uskovansa kaikessa yhteistyön voimaan:

– Hienoja asioita tapahtuu vain yhteistyössä. Vuokrataloisännöinti on ryhmätyötä, yksin sitä ei pysty tekemään.

Tulevaisuudessa hän näkisi mielellään yhteistyön ja yhteisöllisyyden voimistuvan myös asukkaiden parissa esimerkiksi niin, että asukkaat ottavat itsekin vastuuta asumisviihtyvyydestä tai osallistuvat enemmän heitä koskeviin päätöksiin.

Entistä sähköisempää toimintaa

Vesala kehittää mielellään asioita, jotka lisäävät isännöinnin vastuullisuutta. Hän on esimerkiksi siirtänyt Nurmijärven kotien dokumentit digiaikaan tallentamalla kaikki paperisina olleet valtakirjat, sopimukset ja liitteet sähköiseen muotoon.

Myös ekologisuuden edistäminen on Vesalalle tärkeää. Energiaa on säästetty tiivistämällä saunavuoroja, kierrätystä edistetty ohjeistuksin ja viestinnällä.

Lisäksi Vesala on kehittänyt yrityksen viestintää hyödyntämällä esimerkiksi valokuvaustaitojaan. Hän kuvaa suurimman osan kohdekuvista yrityksen nettisivuille, vastaa kunnossapito- ja rakennustiimin asukastiedotteista ja kirjoittaa ehtiessään ajankohtaisista aiheista blogeja.

– Kaiken työni päämääränä on, että asukkaat viihtyvät kodeissaan. Sen eteen teemme töitä, Vesala kiteyttää.

Isännöintiliiton palkintokilpailu avautui nyt kolmatta kertaa kaikille isännöintiyrityksissä työskenteleville. Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa isännöintiyrityksessä muussa roolissa kuin päätoimisena isännöitsijänä työskentelevän ammattilaisen, kuten asiakaspalvelijoita, kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä, viestintä-, laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijoita. Ehdokkaiksi etsittiin tekijöitä, jotka haluavat edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna toiminnanjohtaja Mika Heikkilä (Kiinteistöliitto Uusimaa), yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg (Keskuskauppakamari), juristi Kristel Pynnönen Andersson (Kuluttajaliitto) ja johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt (Isännöintiliitto).

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 27.9.2023.