Isännöinnistä löytyy monipuolista osaamista – harva ymmärtää sen merkityksen

Isännöitsijä 2020 -palkinnon viime vuonna voittanut Hannaleena Kuutilo toivoo, että alalla oleva monipuolinen osaaminen pääsisi paremmin esiin. Edelleen asiakkaat saattavat arvottaa isännöitsijän osaamista esimerkiksi kertyneiden työvuosien perusteella, vaikka jonkin alan erityisosaamisesta saattaisi olla heille suurempi hyöty.

Isännöitsijä 2020 -palkinnon voittanut Hannaleena Kuutilo, Walttari Oy.
Isännöitsijä 2020 -palkinnon voittanut Hannaleena Kuutilo, Walttari Oy:sta. Kuva: Juho Kuva.

– Isännöintialalla työskentelee paljon alan vaihtajia, ja siksi monella on hallussaan osaamista muilta toimialoilta. Yksi on tehnyt uran asiakaspalvelussa, toinen it-puolella. Tätä osaamista pitäisi osata arvostaa ja nostaa esiin, sanoo isännöitsijä ja toimitusjohtaja Hannaleena Kuutilo Walttari Oy:stä.

Hänen mukaansa Isännöintiliiton palkinnot on yksi väylä tuoda esiin alalla olevaa monipuolista osaamista. Tänä vuonna palkinnoissa se käy entistä kätevämmin, kun vuosikohtaisista teemoista on luovuttu, ja ehdokkaiksi haetaan erilaisia esimerkillisiä yrityksiä, tuotteita ja ammattilaisia.

Kukas kissan hännän nostaa, ellei kissa itse.

– Kukas kissan hännän nostaa, ellei kissa itse. Kun kerromme, mitä kaikkea osaamme, se muuttaa yleisön mielikuvaa isännöinnistä.

Kuutilon omassa yrityksessä viime vuoden palkintofinaalin jännittämisestä ja voitosta iloitsemisesta tuli koko firman juttu.

– Vuoden isännöitsijäksi valitseminen heijastui koko työyhteisöömme ja antoi koko yritykselle positiivista julkisuutta.

Isännöinnin asiakkaat kaipaavat enemmän tietoa

Palkinnon jälkeen Kuutilon arki on jatkunut yhtä kiireisenä kuin ennen palkitsemistakin. Walttari on ollut mukana VTT:n ja Business Finlandin ASTU-hankkeessa, jossa visioidaan asumisen tulevaisuutta. Hankkeen päätöstilaisuutta juhlittiin keväällä ja samalla julkaistiin myös hankkeen muistio.

– Niin hankkeessa kuin meidän yrityksessäkin ollaan yritetty aina miettiä asioita enemmän eteen kuin taaksepäin.

Pienempänä kuulumisena Kuutilo iloitsee siitä, miten hyvin asukkaat nykyisin löytävät tiedon asukassivuilta. Sivujen kautta voidaan välittää asukkaille myös tärkeitä taustatietoja. Hyvin informoidut asukkaat taas ovat tyytyväisempiä asiakkaita.

Asukkaat usein kritisoivat asioita, joista eivät tiedä tarpeeksi.

– Asukkaat usein kritisoivat asioita, joista eivät tiedä tarpeeksi. Kesällä esimerkiksi valitetaan siitä, että nurmikkoa ei leikata tarpeeksi usein. Olemme kertoneet, että syynä voi olla esimerkiksi sateinen sää, sateella nurmikon leikkuu ei nimittäin onnistu.

Kuutilon mukaan monet isännöinnin ja asukkaiden väliset kiistat liittyvät siihen, ettei ymmärretä, miksi isännöinti tai huolto toimii tietyllä tavalla. Tähänkin auttaisi jälleen kerran viestintä: Kun asiakas tietää, mikä on jonkin tekemisen taustalla, ei valituksiakaan tule.

Kenet sinä ilmoittaisit kisaan mukaan?

Kuutilo toivoo, että isännöintialalla työskentelevät ilmoittaisivat rohkeasti yrityksiään, kollegoitaan, pomojaan tai vaikka kehityshankkeitaan mukaan Isännöintiliiton palkintokisaan. Näin nostetaan alalla olevaa hyvää työtä esiin.

– Suosittelen lämpimästi tätä kaikille. Sekin on jo saavutus, että pääsee esimerkiksi finaaliin. Finalistien tarinat tuovat isännöintiä esiin positiivisella tavalla.

Kisaan ilmoittautuessa kannattaa Kuutilon mukaan muistaa, ettei kukaan tiedä kaikkea, joten mukaan voi ilmoittautua ilman 20 vuoden isännöintialan cv:täkin.

– Yksikään isännöitsijä ei osaa kaikkea. Ala kehittyy, kun lyömme viisaat päämme yhteen!

Lue lisää tämän vuoden palkintokisasta: https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/mielipidevaikuttaminen/palkinnot/