Isännöintiala selvitti: taloyhtiöasuminen mainettaan parempaa

Taloyhtiöelämään liitetään usein ongelmia, kuten riitoja ja häiriöitä. Isännöintialan laajan kyselyn mukaan asukkaat ovat kuitenkin tyytyväisiä asumiseensa.

Tämän kevään aikana noin 3000 asukasta on kertonut taloyhtiöasumisen kokemuksistaan Talokysely.fi-palvelussa. Isännöintiliiton tammikuussa julkistaman verkkopalvelun kautta on saatu vastauksia 180 taloyhtiöstä ympäri Suomea.

– Taloyhtiöissä on vihdoin heräämässä kulttuuri, jossa kaikilta asukkailta kysytään. Ennen vain äänekkäimmät saivat mielipiteensä kuuluviin yhtiökokouksissa ja pihoilla, kertoo Isännöintiliiton asiantuntija, T&K Pekka Harjunkoski.

Taloyhtiöasukkaat ovat erityisen tyytyväisiä kotitalonsa turvallisuuteen ja rauhallisuuteen. Turvallisena taloyhtiötään pitää 81 prosenttia ja rauhallisena 75 prosenttia asukkaista.

– Taloyhtiöasuminen luo arjen perusturvallisuutta lähes kaikille. Tämä arjen perusasia on ehkä paremmalla tasolla kuin yhteiskunnallisen keskustelun perusteella voisi olettaa.

Asukkaat haluavat vaikuttaa

Parannettavaakin löytyy: asukkaat toivovat taloyhtiöltään muun muassa panostusta piha-alueiden kuntoon, energiatehokkuuteen ja viestintään. Moni kaipaa myös enemmän naapuriapua ja yhdessä tekemistä.

– Jokaisesta taloyhtiöstä löytyy omat kehityskohteensa, jotka selviävät vain kysymällä. Puolet vastanneista on antanut palvelun kautta myös kehitysehdotuksia, mikä kertoo asukkaiden aktiivisuudesta, Harjunkoski sanoo.

Lisätietoja:

Pekka Harjunkoski