Isännöintiala rekrytoi ahkerasti – nämä asiat selittävät kasvun

Isännöintiala rekrytoi nyt vauhdilla. Vuoden 2018 aikana isännöintirekry.fi-sivustolla julkaistiin yhteensä 324 alan yritysten työpaikkailmoitusta, kolmannes enemmän kuin edellisvuonna.

Isännöintirekry on Isännöintiliiton ylläpitämä työntekijöiden ja työnantajien kohtaamispaikka, jossa liiton jäsenyritykset ilmoittavat avoimista työpaikoistaan. Isännöintiliiton jäsenmäärän kasvu ja suurten ikäluokkien isännöitsijöiden eläköityminen selittävät vain osan kasvusta.

Isännöintirekry.fi-palvelussa ilmoitetut työpaikat

Vuosi Kappaletta
2016 128
2017 244
2018 324

– Asumisen palvelujen kysyntä kasvaa koko ajan muun muassa kaupungistumisen ja asukkaiden ikääntymisen myötä, sanoo koulutuspäällikkö Satu Lindén Isännöintiliitosta.

Isännöintialalla työskentelee arviolta 5000 kiinteistöalan ammattilaista. Isännöintiliiton Isännöintiyritysbarometrin mukaan alan rekrytointiaikeista puolet on isännöitsijöitä ja puolet muita ammattilaisia. Lindénin mukaan barometrin lukemat näyttävät toteutuvan.

– Tällä hetkellä noin puolet alan avoimista työpaikoista on muita kuin isännöitsijöitä. Yritykset etsivät esimerkiksi kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä ja teknisiä asiantuntijoita, Lindén kertoo.

Osaamistarpeet uudistuvat

Kaupungistumisen ja asukkaiden ikääntymisen lisäksi isännöinnin toimintaympäristöä ja työvoiman tarpeita muuttavat jatkuvasti uudistuva lainsäädäntö, digitalisaatio sekä yhä suuremmat erot kasvukeskusten ja taantuvien alueiden välillä.

Isännöintiliitto on perustanut Oppilaitosyhteistyö-työryhmän miettimään alan osaamisen tulevaisuuden tarpeita.

– Työryhmän tavoite on myös tehdä isännöintialan uramahdollisuuksia näkyväksi erityisesti nuorten opiskelijoiden keskuudessa, Lindén kertoo.

Lisätietoja:

Satu Lindén