Isännöintipäivien ohjelmassa: Tiimityöstä kilpailuetua

Tero Tiitu haastatteli suomalaisia huippuvalmentajia hyvän tiimityön aineksista.

Huippujoukkueita tutkinut Tero Tiitu on löytänyt suomalaisen tiimityön menestystekijät. Perusainekset ovat samat, olipa kyseessä mestaruutta havitteleva urheilujoukkue tai taloyhtiöitä palveleva isännöintifirma. Yhteiset arvot, joukkueen asettaminen oman edun edelle, kunnioituksen ja luottamuksen ilmapiiri, laadukkaita päätöksiä ja yhteistä ymmärrystä tuottava dialogi sekä päivittäiset rutiinit ja rituaalit – näistä syntyy toimiva tiimi, mutta menestys vaatii aikaa.

”Menestyksen kulttuuri edellyttää, että näkee hetkellisen menestyksen taakse ja rakastaa sitä päivittäistä tekemistä ja ihmisiä, joiden kanssa tekee”, hän kertoo.

Ajan kanssa aineksista voi kypsyä mestaruuksien arvoista kilpailuetua. Esimerkiksi Ruotsissa on tuplasti enemmän salibandyn harrastajia, mutta silti Tiitu ja Suomen joukkue ovat vieneet MM-kullan kolmasti.

”Lajit joissa Suomi pärjää, ovat korkean keskinäisen riippuvuuden lajeja. Esimerkiksi viestihiihto on yksilösuoritusten sarja, mutta koripallossa joukkueen jäsenten välillä on korkea riippuvuus. Toimimalla paremmin yhdessä voimme voittaa itseämme nimekkäämpiä ja yksilötaitojen puolesta parempia vastustajia.”

Roolit kuntoon

Aalto-yliopistolle tekemässään diplomityössä Tiitu tutki menestyneiden urheilujoukkueiden tiimityöskentelyä ja sen soveltamista työelämään. Yksi johtopäätöksistä oli se, että suomalaisten urheilujoukkueiden opit voidaan tietyiltä osin viedä työpaikoille. Erojakin on.

”Esimerkiksi urheilun määräaikaiset työsopimukset pakottavat vahvemmin toimimaan koko joukkueen eduksi. Työelämässä ei myöskään olla jatkuvasti kaikkien silmien alla arvioitavana”, hän vertaa.

Myös tiimien muodostuminen on erilaista. Esimerkiksi isännöitsijällä voi olla rooli taloyhtiön hallituksen ja luottokumppanien muodostamassa tiimissä, mutta myös vahva rooli isännöintiyrityksen sisäisessä tiimissä.

”Roolien tulee olla selvillä ja niiden pitää olla sellaisia, että jokainen pääsee käyttämään vahvuuksiaan. Jokaisen tiimin jäsenen pitää tietää oma tehtävänsä, mutta myös tiimin muiden jäsenten pitää tietää se.”

Isännöintipäivien puheenvuorossaan Tiitu haluaa muistuttaa tiimien tarpeesta: yhdessä voidaan saavuttaa jotain, mitä yksin ei olisi mahdollista saada.

Uutishuoneeseen

Isännöintipäivät 2018 -ohjelma