Matinkylän Huolto Oy kisaa Isännöintiyritys 2018 -palkinnosta

Isännöintiliitto on valinnut Matinkylän Huolto Oy:n Isännöintityritys 2018 -finalistien joukkoon. Yhteensä kolme finalistia kilpailee Isännöintiyritys 2018 -palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 12.9.

Toimitusjohtaja Mikko Peltokorpi (vas.), isännöintipäällikkö Tarja Korhonen ja rakennuttamispäällikkö Hemmo Päivärinne Matinkylän Huollosta. Kuva: Anne Vatén.

Espoolainen Matinkylän Huolto Oy on tehnyt pitkäjänteistä ja systemaattista työtä strategisen asumisen kehittämisen eteen. Käytännössä jokaiselle isännöintikohteelle on tehty pitkän tähtäimen kunnossapidon periaateohjelma eli taloyhtiöstrategia. Periaateohjelmat koostuvat asukaskyselystä, strategiaosasta ja tähtiluokitus-työkalusta, jonka avulla asiakas voi seurata taloyhtiönsä kunnon eri osa-alueita.

Taloyhtiöstrategiat auttavat kirkastamaan taloyhtiöiden tavoitteet sekä rytmittämään ja kilpailuttamaan hankkeet järkevästi. Taloyhtiön tavoitteiden tunteminen tukee sitä, että isännöinti pystyy toimimaan aloitteellisena asiantuntijana.

– Taloyhtiöissä asumisen ja elämisen ylläpidon kulttuuri joko rakentuu vahingossa tai se rakennetaan tietoisesti, kuten esimerkiksi meillä tehdään, kiteyttää Matinkylän Huollon toimitusjohtaja Mikko Peltokorpi.

Yrityksessä tehdyllä työllä on myös laajempaa yhteiskunnallista vaikutusta. Matinkylän huollon näkemyksiä asumisen strategisesta kehittämisestä on hyödynnetty mm. hankkeessa, jossa Espoon kaupunki kartoittaa Matinkylän alueen täydennysrakentamispotentiaalia.

Asiakkaiden kuuntelua yrityksessä edistetään strategiatyöhön liittyvien kyselyjen lisäksi ottamalla asiakkaat mukaan vaikuttamistyöhön esimerkiksi yrityksen hallitukseen, erilaisiin kehittämistoimikuntiin ja asiakasraadeihin. Itse taloyhtiöstrategiatuotteeseen on tuotu asiakasystävällisyyttä visualisoimalla kunnossapidon tavoitteet helposti hahmottuvan tähtiluokituksen avulla.

Tällä hetkellä Matinkylän huolto Oy isännöi 130 asiakasyhtiötä, sen liikevaihdosta isännöinnin osuus on noin 2,1 M EUR ja isännöinnin parissa työskentelee yrityksessä noin 30 eri ammattialan osaajaa.

Isännöintiliitto palkitsee vuosittain alalla ansioituneita isännöintiyrityksiä, isännöitsijöitä ja isännöintitekoja. Tämän vuoden palkintojen teemoiksi on valittu asiakkaiden kuuntelu ja asumisen strateginen kehittäminen. Lopulliset voittajat julkistetaan Isännöintipäivillä Lahdessa 12.9.2018.