MML käsittelee asuntokaupan jälkeiset omistuksen rekisteröinnit kiireellisinä

Isännöintiliitto otti aikaisemmin julkisuudessa kantaa Maanmittauslaitoksen rekisteröintiruuhkaan, joka aiheuttaa lisätyötä isännöinnille.

Tällä hetkellä taloyhtiöitä on siirretty huoneistotietojärjestelmään yli 43 000 ja huoneistoja noin 900 000. Osakeluetteloiden siirtojen jälkeen osakkaat ovat rientäneet hakemaan vanhan osakekirjan mitätöintiä Maanmittauslaitokselta, vaikka osakkailla on kymmenen vuotta aikaa hakea mitätöintiä. Tähän vuoksi Maanmittauslaitoksen hakemusten käsittely on ruuhkautunut.

Jotta asuntokaupan jälkeen tehty rekisteröintihakemus ei juutu Maanmittauslaitoksen jonoon, jatkossa asuntokaupan jälkeen tehtävät omistuksen rekisteröintihakemukset menevät jonon kärkeen ja käsitellään Maanmittauslaitoksella kiireellisinä. Kiireellisten hakemusten käsittelyaika on selvästi lyhyempi, tällä hetkellä keskimäärin 2–3 viikkoa.

Maanmittauslaitos on myös palkannut lisäkäsiä, ja työntekijöitä on siirtynyt talon sisällä omistuksen rekisteröintitehtäviin. Lisää tietoa hakemusten käsittelyajoista löytyy Maanmittauslaitoksen sivuilta.

Maanmittauslaitos tiedotti muutoksista torstaina.

Ohjeista osakkaita osakekirjojen toimittamisessa

Maanmittauslaitos toivoo, että osakekirja toimitetaan heille osakeluettelon siirron jälkeen mieluiten paikan päälle tai postivakuutettuna kirjeenä, sillä osakekirja on arvopaperi. Tästä on hyvä muistuttaa myös osakkaita.

Postin ohjeet osakekirjojen lähettämiseen

Lue Maanmittauslaitoksen tiedote