Palkintovoittajat 2022 tekevät alaa näkyväksi ja tuovat isännöinnin lähelle asiakasta

Isännöinnin ”Oscarit” eli tämän vuoden palkintovoittajat on julkistettu. Voittajat isännöitsijä Anne Pulkkinen ja kiinteistöassistentti Janika Palokangas kukitettiin Isännöintipäivien iltajuhlassa Jyväskylässä 21.9.

Palkintoja jaettiin tällä kertaa kahdessa kategoriassa: Isännöitsijä 2022 ja Isännöintiammattilainen 2022. Kummassakin kilpasarjassa etsittiin ehdokkaiksi tekijöitä, jotka haluavat edistää koko toimialan arvostusta.

Janika Palokangas ja Anne Pulkkinen palkittiin Isännöintipäivillä. Kuva: Jarkko Laine.

Anne Pulkkinen on Isännöitsijä 2022

Anne Pulkkinen (Keravan Isännöinti Oy), kuva: Juho Kuva.

Isännöintiliitto on jakanut Isännöitsijä 2022 -palkintoa jo vuodesta 1982. Tavoiteltua titteliä on etsitty eri vuosina hieman eri kriteerein, mutta tänä vuonna finaaliin etsittiin erityisesti isännöitsijöitä, jotka edistävät työssään koko toimialan arvostusta.

Voittoon nousi keravalainen isännöitsijä Anne Pulkkinen. Pulkkinen on toinen isänsä perustaman Keravan Isännöinti Oy:n pääosakkaista, jonka työssä oman yrityksen ja toimialan kehittäminen kulkevat rinnakkain.

– Haluan viedä isännöitsijän työtä kohti asiantuntijaroolia. Kun asiakkaat tietävät alasta enemmän, arvostus ja luottamus saadaan paremmaksi, Pulkkinen sanoo

Erityisesti isännöintityön tunnetuksi tekeminen ja asumisen opetuksen uudistaminen ovat Pulkkiselle tärkeitä teemoja – ja hän toimii niiden eteen monilla forumeilla. Pulkkinen kehittää isännöintiä mielellään myös viestinnän keinoin. Hän on ravistellut suuren yleisön mielikuvia isännöitsijöistä esimerkiksi some-kampanjoin ja kehittänyt viestintää omassa yrityksessään.

Lue tiedote: Anne Pulkkinen voitti Isännöitsijä 2022 -palkinnon – ”Yhteistyö taloyhtiöiden hallitusten kanssa on isännöitsijän työtehtävistä tärkein”

Janika Palokangas on Isännöintiammattilainen 2022

Kiinteistöassitentti Janika Palokangas (OP Koti Pohjanmaa), kuva: Elisa Karhula.

Palkintokilpailu avautui toista kertaa kaikille isännöintiyrityksissä työskenteleville. Isännöintiammattilainen-palkinnolla halutaan muistuttaa siitä, että hyvän isännöinnin takana on usein eri ammattilaisten tiimi. Kilpasarjaan saattoikin ilmoittaa mukaan isännöintiyrityksissä muissa rooleissa työskenteleviä osaajia, kuten asiakaspalvelijoita, kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä, viestintä-, laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijoita.

Isännöintiammattilainen 2022 -voiton nappasi kiinteistöassistentti Janika Palokangas OP Koti Pohjanmaasta. Ylivieskassa työskentelevä Palokangas luotsaa työssään asiakaspalvelun kehittämistä ja on yhdenmukaistanut yrityksen eri toimipisteiden käytänteitä yhdessä assistenttitiimin kanssa.

Prosessien kehittäminen ja sähköisten järjestelmien hyödyntäminen näkyvät Palokankaan työssä vahvasti. Hän kuuluu esimerkiksi OP Kotien työryhmään, joka kehittää isännöintijärjestelmää ohjelmistontarjoajan kanssa ja toimii lisäksi valtakunnallisessa ryhmässä, jossa valmistaudutaan siirtämään osakeluettelot huoneistotietojärjestelmään.

– Meillä kaikilla, niin isännöitsijöillä, kiinteistöassistenteilla kuin vaikkapa kirjanpitäjilläkin, on tärkeä rooli kokonaisuuden kannalta. Kaikkia tarvitaan, että asiakkaan omaisuus saadaan hoidettua asiaankuuluvalla tavalla, sanoo Palokangas.

Lue tiedote: Janika Palokangas voitti Isännöintiammattilainen 2022 -kilpailun – ”Minulle on tärkeää, että isännöinnin palvelu on asukkaille ja taloyhtiön osakkaille jouhevaa.”

Isännöintiliitto palkitsee esimerkillisiä isännöintialan osaajia vuosittain.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna yhteysjohtaja Timo Tossavainen (Kiinteistöliitto), toimitusjohtaja Kirsi Hautala (Rakentamisen Laatu RALA ry), toiminnanjohtaja Anne Viita (Vuokralaiset VKL ry) ja vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa (Isännöintiliitto).

Finalisteista valittiin lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä, jossa annettiin lähes 1500 ääntä.

Palkinnot yleisön valitsemille voittajille ojensivat Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva, Isännöintiliiton hallituksen puheenjohtaja Toivo Korhonen ja Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa. Vuoden Isännöitsijä Klubin (VIK) palkinnot Isännöitsijälle 2022 luovutti VIK:in puheenjohtaja Mauri Niemelä.