Ensimmäinen isännöinnin erikoisammattitutkinto Vesa Kujanpäälle

Isännöinnin erikoisammattitutkinto Vesa Kujanpäälle
Vesa Kujanpää suoritti ensimmäisenä Suomessa isännöinnin erikoisammattitutkinnon. Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Tampereella Pirkanmaan Ammatti-Isännöinti Oy:ssä työskentelevä Vesa Kujanpää on suorittanut uuden isännöinnin erikoisammattitutkinnon ensimmäisenä Suomessa helmikuussa 2018. Tutkinnon perusteet vahvistettiin elokuussa 2017, ja sen suorittaminen tuli mahdolliseksi Kiinkossa heti syksyllä.

– Nyt meillä on selkeästi kaksi omaa Opetushallituksen tunnustamaa tutkintoa, jotka muodostavat jatkumon, Kujanpää sanoo.

Isännöinnin ammattitutkinto, ITS, AIT, oikeustradenomi, YAMK – Kujanpäältä ei tutkintoja puutu, mutta hän pitää virallisen opetusjärjestelmän suunnittelemaa tutkintoa tärkeänä. Arvioihan hän itsekin isännöinnin ammattitutkinnon suorittajien näyttöjä. Jo sen vuoksi pitää pitää kompetenssinsa ajan tasalla.

– Mutta korostan, että ei tittelillä hankita luottamusta. Ihan samalla tavalla uusi hallitus minun tekemisiäni arvioi kuin vasta alalle tulleenkin, ennen kuin luottamus on syntynyt.

Asiakaskokemus paranee projektihallinnalla, viestinnällä ja ihmissuhdetaidoilla

Näyttötutkinnon voi suorittaa pelkillä näytöillä tai niihin valmistavan koulutuksen kanssa. Kujanpää teki näytöt tavoitteellisesta kiinteistöjohtamisesta, asiakaskokemuksen tuottamisesta ja palveluverkoston hallinnasta sekä isännöinnin kehittämissuunnitelmasta. Näytön tarkoitus on osoittaa nykyinen osaaminen, mutta Kujanpää huomasi prosessiensa yhä selkeytyvän analyysia tehdessä.

– Kun joudut jollekin selittämään, vasta ymmärrät itsekin, miten asiat teet.

Projekti- ja ajanhallintataitoja hän peräänkuuluttaa muutenkin isännöintialalle, jotta sovitut asiat hoituisivat ja ”helpoista virheistä” päästäisiin eroon.

Hyvän asiakaskokemuksen tuottamisessa ratkaisevat myös ihmissuhdetaidot ja kyky käyttää nykyaikaisia viestintävälineitä ja ohjelmatyökaluja. Isännöinnin konkarisukupolvi on ehkä vahvempi ensimmäisessä, kun nuoruuden virheistä on opittu, ja nuorempi sukupolvi jälkimmäisessä. Kumpienkin pitäisi petrata heikompaa puolta, Kujanpää sanoo.

Kujanpään mielestä asiakkaiden arvosteluakin pitää isännöitsijän asemassa jonkun verran vain sietää. Kokeneemmat osaavat olla ottamatta itseensä.

– Tämä on vain työtä. Joskus asiakkaat haukkuvat sinut, kuten myös kampaajat, bussikuskit ja pankkivirkailijat haukutaan, mutta sitä ei tarvitse viedä kotiin.

Juttu on osa #isännöinti2018-sarjaa. Lue muut osat täältä.

Uutishuoneeseen