Isännöintiliitossa töissä: Jäsenviestintä pitää jäsenet ajantasalla

Isännöintiliiton jäsenet kaipaavat tietoa ajankohtaisista isännöintialaan liittyvistä teemoista sekä liiton toiminnasta ja palveluista. Viestintäpäällikkö Kirsi Salo ja viestinnän tuottaja Meri Siippainen vastaavat jäsenten tiedontarpeeseen ja koordinoivat jäsenten saamaa sähköistä ja paperista viestintää.

– Me autamme jäseniä kertomalla, mitä alalla tapahtuu ja mitä Isännöintiliitto tekee, kuvailee Salo.

– Koska kohderyhmämme on kiireinen, pyrimme pureskelemaan tiedon sellaisen muotoon, että uutiset ja ohjeet on helppo vastaanottaa arkisen aherruksen keskellä, jatkaa Siippainen.

Salo vastaa jäsenviestinnän lisäksi jäsenpalvelujen kehittämisestä jäsenyhdistyksille, jäsenten työryhmien koordinoinnista ja esimerkiksi vuosiraporttien koostamisesta. Siippainen hoitaa jäsenviestinnän ohella myös Isännöinnin Auktorisointi ISA ry:n viestintätehtäviä ja vastaa esimerkiksi Isännöintiliiton vuosittain jaettavista palkinnoista.

Salo ja Siippainen tekevät paljon yhteistyötä Isännöintiliiton lakitiimin, tapahtumatuotannon ja isännöinnin asiakkaille suunnatun Kotitalo-median kanssa. Jäsenten asiakaspalvelutiimiltä he kuulevat arvokasta palautetta, millaisiin asioihin Isännöintiliitosta pyydetään tukea.

Siippainen kirjoittaa mielellään esimerkiksi onnistumistarinoita alalta:

– Mainetta buustaavat jutut ovat kivoja, ja on hienoa huomata, millaisia menestystarinoita alalta löytyy.

Kaikki jäsenet kuulolle

Myös Saloa motivoi alan kehityksen sekä oman ja työkavereiden työn tekeminen näkyväksi.

– Viestinnän iso kysymys on yleensä, miten kaikki asianosaiset saataisiin tavoitettua parhaiten – ja näin se on meilläkin, Salo miettii.

Jäsenet saavat Isännöintiliitolta torstaisin johdon tai ammattilaisten uutiskirjeen sekä Isännöinti-lehden työpöydälleen parin kuukauden välein. Ajankohtaiset asiat löytyvät myös Isännöintiliiton verkkosivuilta sekä valikoidusti Facebookista ja Linkedinistä. Lehti ja uutiskirjeet tavoittavat noin 4000 isännöintialalla työskentelevää ammattilaista jäsenyrityksissä ja -yhdistyksissä. Jäsenpalvelu Mapin myötä miltei kaikki Isännöintiliiton jäsenyrityksissä työskentelevät ovat jäsenviestinnän piirissä, kunhan yrityksen pääkäyttäjä muistaa tallentaa Mappiin aina myös uusien työntekijöiden sähköpostiosoitteet.

– Myös Facebookissa toimiva Isännöinnin ja Palveluverkoston Kulmakuppila on suosittu keskustelupaikka. Siellä on tällä hetkellä lähes tuhat jäsentä, iloitsee Salo.

Siippaisen mukaan uutiskirjeiden tavoittavuutta on helppo seurata niiden lähettämiseen käytetyn palvelun tuottamasta statistiikasta.

– Pääsääntöisesti jäsentä näyttävät kiinnostavan ne sisällöt, joista saa jotain konkreettista apua arjen ongelmiin. Myös muiden alalla työskentelevien kokemukset, vinkit ja esimerkit kiinnostavat lukijoita, ja näitä onkin pyritty nostamaan isompaan rooliin niin uutiskirjeissä kuin lehdissäkin, kertoo Siippainen.

Strategiakyselystä osviittaa myös viestinnän uudistamiseen

Salo on työskennellyt liitossa kuutisen ja Siippainen viitisen vuotta. Tänä aikana Isännöinti-lehti on saanut muutaman kerran uuden konseptin ja uutiskirjeitä on muotoiltu uudelleen vuosittain. Loppuvuodesta Salo ja Siippainen keskittyvät pohtimaan juuri tehdyn strategiakyselyn tulosten pohjalta sitä, millaisia uudistustarpeita jäsenviestinnässä on tällä hetkellä.

– Jäsenpalvelujen tärkeyttä kysyttäessä jäsenviestintä ajankohtaisista aiheista on aivan kärkikastia, sanoo Salo.

Jäsenten ääntä kuullaan jäsenviestinnän kehittämisessä myös jatkossa muun muassa uudessa Jäsenten tiedontarpeet -työryhmän avulla.