Päivi Tuunanen: Kehitys ei valu ylhäältä alas

Johtajan esimerkki on tärkeää toimintatapojen muuttamisessa, mutta henkilöstöä tarvitaan niiden kehittämiseen.

On tärkeää puhua muistakin kuin työasioista, Päivi Tuunanen sanoo. Kuva: Opa Latvala

Kuka vie uudet palvelut ja ideat asiakkaillesi? Vastaus on henkilöstö, eivät esimiehet. Sen vuoksi henkilöstö on avainasemassa, kun isännöintiyritys kehittää toimintatapojaan ja tuotteitaan, sanoo talouspäällikkö Päivi Tuunanen Isännöinti Ilkka Saarinen Oy:stä.

– Tällä hetkellä keskustellaan paljon digitalisoitumisesta ja palvelujen sähköistämisestä. Siihen pitää ottaa henkilöstö mukaan, jotta markkinointi asiakkaille ei jää puolitiehen, Tuunanen sanoo.

Hän muistuttaa, että asiakkaat eivät ota käyttöön hienointakaan sähköistä palvelua, jos siitä ei aktiivisesti kerrota.

– Henkilökunnan pitää jaksaa ohjata ja neuvoa sähköisen palvelun pariin. Asiakaspalvelussa on muistettava aina kertoa, että tämäkin asia etenisi sitä kautta nopeammin.

 Asiakkaat eivät ota käyttöön hienointakaan sähköistä palvelua, jos siitä ei aktiivisesti kerrota.

Näin ei käy, jos uudet toimintatavat kehitellään ylimmässä johtoportaassa ja yritetään sitten vain ottaa käyttöön koko henkilöstön kanssa. Tuunasella on hyviä kokemuksia henkilöstön kanssa kehittämisestä esimerkiksi, kun yritys mietti viestintänsä uudistamista. Jokaisesta yksiköstä oli henkilökunnan edustaja mukana jo suunnitteluvaiheessa.

– Siten saadaan mukaan käyttäjän näkökulma eli miten asiat oikeasti toimivat.

Vertaistuki ja perehdytys auttavat pitkälle

Tuunanen aloitti yrityksessä muutama kuukausi sitten. Hän johtaa yrityksen taloushallinto- ja asiakaspalveluyksikköä, jossa työskentelee kolme kiinteistösihteeriä ja kuusi kirjanpitäjää. Hän tekee asiakkaiden kirjanpitoa itsekin, mutta tarkoituksella vähemmän kuin muut kirjanpitäjät. Vähän alle puolet työajasta on varattu johtamiseen.

– Tilanne on sikäli hyvä, että edeltäjäni on yrityksessä töissä edelleen ja voin kysyä häneltä paljon, Tuunanen sanoo.

Työasioista pääsee kysymään ja keskustelemaan myös yksiköiden esimiesten muodostaman tiiviin johtoryhmän kanssa. Tuunanen arvostaa työyhteisön välitöntä ilmapiiriä.

– On tärkeää, että henkilöstö ja esimiehet tapaavat kahvilla yhtä aikaa yli yksikkörajojen ja puhuvat muistakin kuin työasioista. Silloin ei ole ongelma kysyä työasioitakaan.

Juttu on osa Ajatuksia isännöinnin johtamisesta -sarjaa. Lue muut osat täältä.