Jäsenohje: Osallistuminen etäyhteydellä taloyhtiön kokoukseen

Osallistuminen taloyhtiön kokoukseen etäyhteydellä tai sähköinen kokous on varteenotettava vaihtoehto monessa tilanteessa. Arki on yhä hektisempää ja toisaalta sähköisten työkalujen yleistyttyä etäosallistumiseen on entistä paremmat mahdollisuudet. Jos osallistuminen mahdollistetaan myös etäyhteyksien kautta, parhaassa tapauksessa kokouksiin osallistuvien määrä kasvaa.

Tutustu myös Isännöintiliiton päivittyvään Näin korona vaikuttaa taloyhtiöissä -sivuun, joka kokoaa kaiken tuottamamme ja keräämämme materiaalin ja asiantuntijasisällön aiheesta.

Osallistuminen taloyhtiön kokoukseen etäyhteydellä mahdollistaa osallistumisen myös sellaisissa tilanteissa, kun fyysiseen kokoukseen osallistuminen ei onnistuisi, esimerkiksi työmatkalta tai sairasvuoteelta käsin. Tällöin perinteisen kokouksen rinnalle voidaan lisätä etäosallistumismahdollisuus.

Tietyissä tilanteissa voi olla järkevää, että yhtiökokouksen fyysisellä kokouspaikalla on vain hallituksen puheenjohtaja ja tarvittaessa isännöitsijä ja kaikki muut osallistujat osallistuvat yhtiökokoukseen etäyhteyden avulla. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi pandemiat ja muut poikkeusolot.