Nyt se on tutkittu: mitä isännöitsijä tekee?

Suurin osa isännöitsijän työstä jää asiakkailta näkemättä. Isännöitsijät pitävät työnsä parhaina puolina itsenäisyyttä, monipuolisuutta ja ihmiskeskeisyyttä. Tulevaisuudessa isännöintialan tehtävät tarjoavat entistä enemmän luovaa ongelmanratkaisua, mikä tekee alan työpaikoista entistä houkuttelevampia.

Isännöitsijöiden työajasta 29 prosenttia on asiakaspalvelua eli kontakteja taloyhtiöiden hallitusten ja asukkaiden kanssa. Loput työajasta jakautuu seuraavasti:

• 15 prosenttia korjaushankkeiden johtaminen ja läpivienti
  • 15 prosenttia hallinnolliset kokoukset
  • 12 prosenttia palvelujen hankinta ja johtaminen
  • 11 prosenttia asiakkaiden hallinnon velvoitteet
  • 11 prosenttia asiakkaiden talouden johtaminen ja suunnittelu
  • 11 prosenttia muu kuin suoraan asiakkaalle tehtävä työ.

Isännöitsijät pitävät työtään kiinnostavana ja sopivan haastavana. Työn parhaita puolia ovat itsenäisyys ja monipuolisuus.

– Ala tarjoaa juuri sellaisia töitä, joita nuorten tiedetään arvostavan: vapautta, ongelmanratkaisua ja ihmiskeskeisyyttä, sanoo asiantuntija Pekka Harjunkoski Isännöintiliitosta.

Hyvät työllisyysnäkymät ja uusia työnkuvia

Kaupungistuminen sekä ennätystahtinen uudis- ja korjausrakentaminen takaavat, että töitä isännöintialalla riittää. Tulevaisuudessa isännöinnissä korostuu luova ongelmanratkaisu. Alalla on alkanut voimakas palvelujen uudistuminen ja erikoistuminen, kun taloyhtiöitä ja asumisen palveluja digitalisoidaan.

Alalla toimivat kokevat, että työssä oppii joka päivä uutta, mutta uudet asiat ovat lisänneet myös työn kuormittavuutta.

– Tämä on yritysten haaste. Niissä pitää miettiä, miten töitä ja palveluja organisoidaan uudelleen työn mielekkyyden varmistamiseksi, Harjunkoski sanoo.

Tiedot käyvät ilmi tuoreesta Isännöinnin ammattilaiset 2017 -tutkimuksesta, jonka toteutti Kiinko yhteistyössä Isännöintiliiton kanssa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 402 isännöintialan ammattilaista.

Isännöinnin ammattilaiset 2017 -tutkimus julkistettiin alan suurimman vuosittaisen tapahtuman, Isännöintipäivien, yhteydessä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 6.9.

Lataa tutkimusraportti Isännöinnin Ammattilaiset 2017

Lisätietoja:

Pekka Harjunkoski, asiantuntija, T&K Isännöintiliitto, p. 050 599 0079, pekka.harjunkoski@isannointiliitto.fi

Virpi Slotte, kehityspäällikkö, Kiinko, p. 0400 641 007, virpi.slotte@kiinko.fi

Marjut Joensuu, johtaja, Isännöntiliitto, p. 040 500 2828, marjut.joensuu@isannointiliitto.fi

Uutishuoneeseen