Hallinnollisten tietojen ilmoittaminen huoneistotietojärjestelmään alkoi

Maanmittauslaitoksen HTJ2-toimintoihin liittyvät rajapinnat ovat auki ja tietojen ilmoittaminen isännöinti- tai muusta HTJ2-toimintoja tukevasta järjestelmästä on ollut mahdollista kesäkuun alusta alkaen. Tietojen ilmoittaminen ilman ilmoittamiseen soveltuvaa järjestelmää on mahdollista MML:n asiointipalvelun kautta 1.12.2025 alkaen.

Ensi vaiheessa on mahdollista ilmoittaa taloyhtiössä toteutettujen kunnossapito- ja muutostöiden sekä kunnossapitotarveselvityksen tiedot, sekä tiedot osakkaiden kunnossapito- ja muutostyöilmoituksista. Joulukuusta alkaen ilmoitetaan taloyhtiön lainoja, huoneistokohtaisia lainaosuuksia sekä vastikkeita koskevat tiedot.

Hallinnollisten tietojen ilmoittaminen huoneistotietojärjestelmään on pakollista ensimmäisen kerran reilun vuoden pituisen siirtymäajan eli niin sanotun perustamisvaiheen aikana. Perustamisvaihe päättyy 30.6.2026. Tämän jälkeen tietoa ylläpidetään huoneistotietojärjestelmässä jatkuvasti, vähintään kerran vuodessa kuukauden kuluessa yhtiökokouksesta.

Tietojen ilmoittaminen on pakollista kaikille asunto-osakeyhtiöille, joissa on yli viisi osakehuoneistoa. Osakehuoneistoksi katsotaan kaikki osakeryhmät, eli asuinhuoneistojen lisäksi esimerkiksi osakehallintaiset autotallit tai varastotilat.

Muuta ajankohtaista

Kuolinpesän osoitetieto

Maanmittauslaitos toteutti toukokuun lopussa muutoksen, joka mahdollistaa jatkossa vainajan osoitetiedon välittymisen väestötietojärjestelmästä huoneistotietojärjestelmään. Aikaisemmin osoitetieto ei ole ollut huoneistotietojärjestelmästä saatavissa, jos osakkeiden omistaja on VTJ-tietojen mukaan kuollut. Kaikille kuolleille osakkeenomistajille näytetään jatkossa HTJ:ssa VTJ-osoite, ellei tällaiselle osakkeenomistajalle ole erikseen MML:lla tallennettu väestötiedoista poikkeavaa osoitetta.

Omistajan sähköpostiosoite säilyy HTJ:ssä kuolintiedon päivittymisestä huolimatta. Isännöintiliitto suosittelee lähettämään kuolinpesälle aina paperisen yhtiökokouskutsun, ellei kuolinpesän osakkaita tai yhteyshenkilöä ole päivitetty huoneistotietojärjestelmään kuoleman jälkeen.

Tiedon osakkaan kuolemasta (kuolinpäivä) saa ainakin MML:n asiointipalvelusta saatavissa olevasta osakkaiden yhteystiedot- tulosteesta.

Osakehuoneistorekisteri.fi-sivusto ajetaan alas 16.6.2025 

Maanmittauslaitos lopettaa erillisen osakehuoneistorekisteri.fi-sivuston ylläpitämisen ja sivusto sulkeutuu kokonaan 16.6.2025. Sivuston tietoja ylläpidetään jatkossa Maanmittauslaitoksen verkkosivujen huoneistot-osiossa, mihin kaikilta osakehuoneistorekisteri.fi-alkuisilta sivustoilta on uudelleenohjaus. Kaikki vanhan sivuston tiedot eivät siirry uusille sivuille, vaan tiedot viedään sinne vain edelleen tarpeellisilta osin.

Osakekirjan sähköistäminen – ohjeistusta osakkaille

Osakkaat ovat toimittaneet Maanmittauslaitoksen asiakaspalveluun osakekirjoja ennakoitua enemmän – sähköinen omistajamerkintä oli toukokuun lopussa jo 27 %:lla kaikista osakeryhmistä.

Maanmittauslaitos muistuttaa, että jos muut osakekirjan sähköistämiseen liittyvät toimenpiteet unohtuvat, asian käsittely Maanmittauslaitoksella ei etene. Maanmittauslaitos toivookin, että jos isännöinti ohjeistaa osakkaita toimittamaan osakekirjan Maanmittauslaitokselle sähköistämistä varten, samassa yhteydessä mainitaan myös, että pelkkä osakekirjan toimittaminen ei riitä.

Osakekirjan sähköistämiseksi on täytettävä omistuksen kirjaamista koskeva hakemus ja lisäksi toimitettava paperinen osakekirja Maanmittauslaitokselle. Tarkemmat ohjeet omistuksen rekisteröintiin löytyvät Maanmittauslaitoksen verkkosivuilta: https://www.maanmittauslaitos.fi/huoneistot/huoneiston-omistajalle/hae-omistuksen-rekisterointia.

Kuva: Adobe Stock