Isännöintiliitto palkitsi yhteistyön taitajia

Vuoden paras isännöinnin osaaminen palkittiin Isännöintipäivien iltajuhlassa, Helsingissä. Tänä vuonna yleisön ääni ratkaisi, keille isännöinnin ”Oscarit” jaettiin. Palkintojen teemana oli yhteistyö.

Isännöitsijä Tiia Granberg. Kuva: Vesa-Matti Väärä.

Yleisö valitsi Isännöitsijä 2019 -palkinnon saajaksi turkulaisen Tiia Granbergin.

Isännöitsijäksi 2019 etsittiin tänä vuonna arjen kumppania, joka toimii menestyksekkäästi yhteistyössä kollegoiden, asiakkaiden, verkostojen ja sidosryhmien kanssa. Granberg aloitti isännöitsijänä 2000-luvun alussa ja vetää nyt isänsä perustamaa Isännöinti Granberg Oy:tä siskonsa kanssa. Hänen mielestään hyvässä yhteistyössä kaikki osapuolet ovat samalla puolella pöytää. Se vaatii luottamusta, avoimuutta, tasapuolisuutta ja kumppanin arvostamista. Hankinnoissa Granberg on tarkka yhdenvertaisuudesta eikä nosta ketään toista suurempaan asemaan.

Hyvässä yhteistyössä kaikki osapuolet ovat samalla puolella pöytää.

– Toki helmet nousevat esiin hinta-laatu-suhteellaan ja toiminnallaan, mutta kilpailutilanteissa pitää toimia rehellisesti. Kun kaikilla on yhtä lailla oikeus osallistua yhteistyöverkostoon, homma toimii niin että vastapuolikin arvostaa.
Granberg on auktorisoitu isännöitsijä. Hänellä on useita luottamustoimia isännöinti- ja kiinteistöalalla, muun muassa Isännöintiliitossa ja Kiinteistöliitossa. Lisäksi Granberg luennoi yhteistyökumppanien tilaisuuksissa. Meriittejä tärkeämpää hänelle on vaikuttaminen ja verkostoituminen.

– On todella mielenkiintoista, kun mukana on ammattilaisia eri aloilta ja pääsee ensimmäisten joukossa kuulemaan alan muutoksista sekä vaikuttamaan. Olen saanut myös hyviä kontakteja kollegoihin ympäri Suomen. Voin soittaa kelle vain, jos talo­yhtiöllä on ongelma, jonka ratkaisuun kaipaan laajempaa näkökulmaa, sanoo Granberg.

Isännöintiyritys 2019 on Taloasema

Taloasema, ylärivissä: Kari Suojalehto. Ari Takkunen, Nina Gromoff, Miro Takkunen, Ari Lantea. Alarivi: tj Esko Pietikäinen ja tilitalo Emmasta Tuulevi Pettinen. Kuva: MIlla von Konow.

Isännöintiyritys 2019 -sarjassa eniten yleisöääniä sai Taloasema-ketju. Palkinnon voittajaksi etsittiin tänä vuonna yritystä, joka on esimerkillinen palvelukumppani ja vaalii toiminnassaan yhteistyötä edistäviä toimintatapoja. Taloasema-ketjun toimipisteet tekevät tiivistä yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavutta­miseksi. Näin taloyhtiöillä missä päin Suomea tahansa on saatavillaan kaikki ketjussa oleva osaaminen, olipa kyse taloudellisesta, teknisestä tai juridisesta asiasta.

Yhteistyökumppanit ja asiakkaat otetaan Talo­asemalla kehitystyöhön mukaan. Yhden kehityshankkeen tuloksena on syntynyt esimerkiksi yhtiökokoussovellus, joka mahdollistaa osallistumisen taloyhtiön yhtiökokoukseen verkkosovelluksen kautta ajasta ja paikasta riippumatta.

– Pyrimme kehittämään palvelumalleja, jotka auttavat sekä asiakasta että isännöitsijää. Palvelumallit, jotka palvelevat kumpaakin tahoa, otetaan parhaiten käyttöön, ja ne ovat tärkeä osa asiakaslähtöistä isännöintiä, kehitysjohtaja Nina Gromoff kertoo.

Pyrimme kehittämään palvelumalleja, jotka auttavat sekä asiakasta että isännöitsijää.

Henkilöstöllä on yrityksessä hyvä yhteishenki, ja palvelu perustuu yhdessä tekemisen kulttuuriin. ­Ketju tarjoaa henkilöstölle keskusyksikön ja lakimiesten tuen sekä yhteistyötä edistäviä tapahtumia, ajankohtaiskoulutuksia ja keskustelufoorumeita.

Isännöintitekona palkittiin Suomen Tekninen Isännöinti Oy:n palvelukonsepti

STIO Suomen tekninen isännöinti Oy: Janne Sinisalo ja Joni Hänninen. Kuva: Milla von Konow

Isännöintiteko 2019 -palkinnon saajaksi yleisö äänesti Suomen Tekninen Isännöinti Oy:n palvelukonseptin.

– Joskus pieni toimija ei saa kilpailutuksiinsa yhtään varteenotettavaa tarjoajaa. Meidän kauttamme tehtynä kilpailutukseen saadaan hyvät tarjoukset ja yhteistyöyrityksemme kokevat pienenkin toimijan mielekkäänä asiakkaana, kertoo johtava tekninen isännöitsijä Janne Sinisalo.

Joskus pieni toimija ei saa kilpailutuksiinsa yhtään varteenotettavaa tarjoajaa.

Suomen Tekninen Isännöinti pyrkii vapauttamaan isännöintiyritysten resurssit niiden ydinosaamiseen, eli isännöintiin, tarjoamalla teknisen isännöinnin palvelut ulkoistettuna palveluna yritysten käyttöön. Palvelullaan STIO tasa-arvoistaa yrityksiä, sillä pienemmillä isännöintiyrityksillä on usein heikommat mahdollisuudet tarjota teknisen isännöinnin palveluja. Myös isoilla yrityksillä on entistä enemmän tarvetta ostaa jotain osaamista talon ulkopuolelta.

STIO on ratkaissut myös monta asiakkaansa konfliktitilannetta, kun urakoitsija ja taloyhtiö ovat  riitaantuneet rakennushankkeen lopputuloksesta. STIO on tullut apuun palauttamaan keskustelu­yhteyttä ja laatimaan reklamaatioita. Puolueettoman asiantuntijan tuella on vältetty vuosikausien oikeusprosesseja ja säästetty taloyhtiöiden rahaa.

”Yritys toimii asiakaslähtöisesti ja ammattitaidolla. He ovat valmiita räätälöimään palveluaan asiakkaan brändin ja toiveiden mukaan”, kirjoittaa yritystä palkittavaksi ehdottanut asiakas.

Tällä hetkellä Suomen Tekninen Isännöinti Oy tekee yhteistyötä noin 30 isännöintiyrityksen kanssa, ja sen palvelujen piirissä on näiden kautta noin
1500 taloyhtiötä.

Palveluverkostoyrityksistä äänipotti meni Lindström Oy:lle

Lindström Oy: Helena Kujanpää ja Juha Ikonen. Kuva: Milla von Konow

Tänä vuonna ensi kertaa annetun Palveluverkostoyritys-palkinnon voitti Lindström Oy.

Lindström helpottaa asiakkaidensa arkea vuokraamalla ja huoltamalla työvaatteita, mattoja ja erilaisia muita tekstiilejä. Isännöitsijät kiittävät etenkin vaihtomattopalvelun sujuvuutta, joustavuutta ja henkilö­kohtaista palvelua.

Key account manager Juha Ikonen kertoo, että yrityksellä on ollut kiinteistötoimialalle oma tiimi ja tekijät 1990-luvulta asti. Asuntopuolen asiakkuuksia hoitaa yhteensä noin 20 henkilöä, joista osa on ollut alalla jo 20 vuotta. Isännöitsijöiden tarpeet tunnetaan hyvin.

– Hyvän asiakaskokemuksen tekevät halu tehdä tätä työtä ja intohimo sektoria kohtaan. Autamme Isännöitsijää mahdollisimman joustavasti onnistumaan omassa työssään ja helpottamaan taloyhtiöiden arkea. Esimerkiksi uudessa kohteessa matot saadaan paikalle minuutin tarkkuudella ja vaihdetaan tarvittavan monta kertaa, kunnes arki alkaa rullata normaalisti, Ikonen kertoo.

Autamme isännöitsijää onnistumaan omassa työssään.

Lindström kehittää asiakaskokemustaan verkostoitumalla aktiivisesti. Tänä vuonna alkavat esimerkiksi uudet Lindström Inno -työpajat, joissa työntekijät ja asiakkaat luotaavat tulevia trendejä yhdessä.

Lindströmin tavoite on auttaa kumppaneitaan tekemään kestävää liiketoimintaa ja näyttämään se. Tekstiilien uudelleenkäyttö ja keskitetty pesu edistävät kiertotaloutta, josta Ikosen mukaan myös kiinteistöalan asiakkaat ovat entistä kiinnostuneempia.

Tähtigaalalle on tilaus

Isännöintiliiton vuotuisesta palkintogaalasta on tullut Isännöintipäivien iltajuhlan odotettu seremonia. Tänä vuonna kiinnostus palkintoja kohtaan näkyi myös ehdokkaiden määrässä. Esimerkiksi isännöitsijöitä ehdotettiin tänä vuonna ennätysmäärä.

– Ilmeisesti myös uudistettu valintaprosessi on ollut jäsenten mieleen. Aiemmin Isännöintiliiton
hallitus on valinnut voittajat, mutta tänä vuonna yleisön ääni ratkaisi. Ääniä annettiin kaikkiaan 3409, kertoo viestinnän tuottaja Meri Siippainen.