Kotitalo: Valtion lainatakauksessa paha valuvika

Valtio on varautunut takaamaan asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainoja jo viiden vuoden ajan 100 miljoonalla eurolla vuosittain, mutta takausta ei ole myönnetty kertaakaan. Syynä on se, ettei sitä ole haettu kertaakaan, kertoo Kotitalo.

Valtiontakaus on taloyhtiölle viimeinen keino, jos peruskorjausremontin rahoitusta ei muualta saa. Laki asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainojen valtiontakauksesta tuli voimaan jo viisi vuotta sitten, mutta sitä ei ole käytetty kertaakaan. Takausmahdollisuutta on tiedusteltu, mutta hakemuksia ei ole jätetty yhtäkään.

Kotitalon mukaan syynä ovat liian tiukat ehdot. ARAn valtiontakauksen ehdot ovat sellaiset, että ne rajaavat heikoimmat taloyhtiöt heti takauksen ulkopuolelle.

Takaukseen määritellään taloyhtiön vakuusarvo arvioimalla käypä markkinahinta sen huoneistoille, eikä taloyhtiön kokonaislainapotti saa nousta yli puoleen taloyhtiön näin määritellystä vakuusarvosta. Valtiontakauksen voi saada enimmillään 70 prosentille asuintilojen kohtuullisista perusparannuskustannuksista ja lainansaajalla täytyy olla edellytykset takauslainan maksamiseen.

Kotitalo kertoo kertaluontoisen takausmaksunkin olevan suhteellisen kova, kaksi prosenttia myönnetyn takauslainan pääomasta. Lisäksi pankin täytyy sitoutua hankkeeseen mukaan, koska takausta ei voi myöntää ilman pankkilainaa, johon takaus kohdistuisi.

Järjestelmän ongelmat on huomattu myös ympäristöministeriössä. Hallitusohjelmassa mainitaan, että tavoitteena on uudistaa asunto-osakeyhtiöiden perusparannuksen takausjärjestelmä toimivaksi tukimalliksi. Myös Isännöintiliitto on vaatinut tukijärjestelmän uudistamista.

Lue koko juttu Kotitalosta: Valtio voisi taata peruskorjauslainoja 100 miljoonalla eurolla − takausta ei myönnetty kertaakaan

Uutishuoneeseen