Kolme tapaa jakaa rooleja isossa remontissa

Iso saneeraus vaatii tavallista suurempaa panosta niin hallitukselta kuin isännöinniltäkin. Hanke on aina yhteispeliä, mutta roolijaon voi tehdä monella tavalla. Tavasta riippumatta on tärkeää sopia tehtävät ja vastuut tarkasti sekä muistaa, että hallituksen täytyy tehdä aina päätökset ja päätösehdotukset yhtiökokoukselle.

Hallituksella iso rooli

Hallitus voi ottaa ison roolin, mikäli hallituksessa on korjausrakentamisen osaamista sekä aikaa suuren hankkeen läpiviemiseen. Isännöinti toimii tukena ja taustaorganisaationa, jonka puoleen kannattaa kääntyä, vaikka hallitus suuren osan asioista hoitaisikin.

Isännöinnillä iso rooli

Hallitus voi valtuuttaa isännöinnin tekemään monia ratkaisuja. Isännöinti hoitaa suurimman osan ja käyttää tarpeen mukaan apunaan ulkopuolisia asiantuntijoita. Kun isännöinnillä on suurempi rooli, ei hanke vaadi hallitusjäseniltä niin paljon aikaa ja vaivaa. Kokonaan hankkeen ulkopuolelle hallitus ei kuitenkaan voi jäädä.

Tiivis yhteistyö

Yleisin toimintamalli on hallituksen ja isännöinnin tiivis yhteistyö, jossa ulkopuolisia asiantuntijoita käytetään tarpeen mukaan. Hallitus ja isännöinti jakavat tehtävät tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Usein isännöinnin tehtävä on hankkia taustatiedot ja tukea hallitusta, joka perehtyy tietoihin ja tekee niiden pohjalta päätökset.

Lue lisää hallituksen ja isännöinnin yhteispelistä taloyhtiön ison saneerauksen aikana Kotitalo-lehdestä.

Uutishuoneeseen