Palkittu isännöitsijä: ”kevätkiirenormin voi purkaa”

Sami Asujamaa viilaa jatkuvasti toimintatapoja sekä yrityksen sisällä että asiakkaiden kanssa.

Isännöitsijän työn perusluonteena pidetään yleisesti pitkiä päiviä ja jatkuvaa kiirettä varsinkin keväisin. Isännöitsijä ja isännöintiyritttäjä Sami Asujamaa pyrkii eroon sitkeästä myytistä.

– Mielestäni ei ole terve tilanne, että joka päivä tehdään ylitöitä.

Asujamaan vetämässä 10+ Isännöinnissä työpäivät halutaan pitää normaaleina. Yritys ohjaa asiakkaitaan pitämään hallituksen kokoukset mieluiten verkon kautta ja toimistoaikaan. Keskellä työpäivää pidettävät kokoukset ovat luonnostaan tehokkaampia kuin illalla istuttavat. Hallituksen jäsenet valmistautuvat niihin huolellisemmin, ja kaikki tekevät voitavansa jouduttaakseen kokousta.

– Tämä toimii niiden hallitusten kanssa, joilla on valmiudet ja välineet, Asujamaa sanoo.

Tehokkuudesta on hyötyä asiakkaalle myös pienempinä kokouskuluina. Isännöitsijän näkökulmasta järjestely puolestaan helpottaa iltakokousten rasitusta ja vapauttaa kalenteria.

Uudistukset ovat tukeneet isännöintiyrityksen kasvua

Isännöintiliitto palkitsi Sami Asujamaan viime syksynä Isännöintipäivillä vuoden isännöitsijänä. Palkinnon perusteina oli aktiivisuus toimialan kehittäjänä, joka seuraa digitrendejä.

Palkinnon jälkeen Asujamaa on jatkanut yrityksen kehittämistä, ja asiakasmäärä on kasvanut tasaisesti.

– Olemme saaneet viilattua omaa tekemistä, ja se on parantanut tasalaatuisuutta. Määrämuotoisella tekemisellä vältetään virheitä, ja hyvä laatu on meille ilon ja ylpeyden aihe, Asujamaa sanoo.

Viime tipan kiirettäkään ei pääse syntymään, kun työt on laitettu rullaamaan loogisesti sykleissä.

Vuodenvaihteessa yritys vaihtoi taloyhtiösivujärjestelmäänsä, ja samalla automatisoitiin tietojen siirtäminen taloyhtiösivuille. Nyt hallitus saa uudet aineistot välittömästi, kun isännöitsijä tallentaa ne omaan järjestelmäänsä.

Tänä vuonna Asujamaa on palkannut uuden työntekijän, ja lisätarvetta on taas. Isännöintialan rekrytointi on kiihtynyt, mistä kielii ilmoitusten määrän kasvu muun muassa Isännöintirekryssä.

– Haasteena on erottua joukosta, kun on paljon hyviä firmoja rekrytoimassa, Asujamaa sanoo.

Kevätpäivä isännöintitoimistolla

Huhtikuun puolivälissä isännöitsijöillä on vielä usein yhtiökokouksia ja niihin liittyviä valmisteluja. Tavallinen taloyhtiöarki pyörii silti koko ajan.

Sami Asujamaa aloitti huhtikuisen tiistaipäivänsä tarkistamalla tiimin tehtävälistasta omalla vastuullaan olleet asiat. Hän valmisteli yhdelle taloyhtiön hallitukselle putkiremontin tarjousyhteenvedon ja tipautti sen liitteineen hallituksen tarkasteltavaksi taloyhtiösivuille. Lisäksi hän kävi läpi toisen taloyhtiön kuntoarviot muodostaakseen kuvan yhtiön tulevista tarpeista.

Kolmannen yhtiön puheenjohtajan kanssa Asujamaa piti puhelinpalaverin, jossa he kävivät läpi illan yhtiökokoukselle tehtävää esitystä vanhan, vuosia sitten tehdyn remontin kirjanpito-ongelman korjaamiseksi.

– Tällaisiin selvittelyihin menee aikaa, kun ongelma on joskus lakaistu maton alle. Ne on kuitenkin selvitettävä, jotta ne eivät myöhemmin aiheuta riitoja, Asujamaa sanoo.

Illalla on vielä luvassa yhtiökokous klo 18, toinen kuluvan viikon neljästä.

Juttu on osa #isännöinti2018-sarjaa, joka tuo esiin isännöinnin kehittäjiä ja edelläkävijöitä. Lue muut osat täältä.

Uutishuoneeseen