Asukkailta puuttuu tietoa energiatehokkuudesta, ja siksi kuntien pitäisi tarjota apua

Asumisneuvonnan lisäksi kuntien pitäisi tarjota asumisen energianeuvontaa, jotta asumisen energiatehokkuus nytkähtäisi oikeasti eteenpäin.

Taloyhtiöiden energiatehokkuutta jarruttaa ennen kaikkea osakkaiden ja asukkaiden osaamisen puute: energiatehokkuuteen liittyviä asioita ei ymmärretä ja oikean ja puolueettoman tiedon saaminen koetaan hankalaksi. Tämä selvisi Isännöintiliiton keväällä julkistamasta Energiabarometrista.

Kunnissa on tehty asumisneuvontaa jo pitkään. Isännöintiliitto ehdottaa, asumisneuvonnan lisäksi kunnat tarjoaisivat asumisen energianeuvontaa.

– Tulevalla valtuustokaudella kuntien kannattaisi ottaa keskeiseksi tavoitteeksi asumisen energiatehokkuuden parantaminen. Tärkeä osa tätä olisi asumisen energianeuvonta ja sen kohdentaminen erityisesti taloyhtiöille. Noin puolet suomalaisista asuu taloyhtiöissä ja paras vaikuttavuus saavutetaan juuri taloyhtiöiden kautta, sanoo Isännöintiliiton tutkimus- ja vaikuttamisjohtaja Tuomas Viljamaa.

Energiaviisas kunta on vetovoimainen

Viljamaa uskoo, että energia-asioihin, kiertotalouteen ja resurssiviisauteen panostavat kunnat tulevat olemaan niitä, joiden vetovoima kasvaa ja asumisviihtyvyys sekä asumisen laatu paranevat.

– Kannattaa muistaa, että energiatehokkuus on asukkaiden kukkaroiden kannalta erittäin hyvä ratkaisu. Kun kuluu vähemmän energiaa, säästyy rahaa.

Hyvänä esimerkkinä kuntien energianeuvonnasta toimii Helsingin kaupungin juuri perustama Energiarenessanssi-tiimi, joka pyrkii auttamaan erityisesti taloyhtiöitä energiatehokkuuden parantamisessa.

– Tämän mallin monistaminen olisi erittäin hyödyllistä joka puolella Suomea kuntien omat erityispiirteet huomioiden, Viljamaa uskoo.

Tuomas Viljamaa
Tutkimus- ja vaikuttamisjohtaja