Asuntokaupan tärkein asiakirja pysyy isännöinnin käsissä – digijärjestelmät eivät syrjäytä isännöitsijäntodistuksen merkitystä

Isännöitsijäntodistuksen merkitys asuntokaupassa ei muutu, vaikka taloyhtiöiden tietoja siirretään sähköiseen tietojärjestelmään. Isännöitsijäntodistuksella annetaan jatkossakin asuntokaupassa tarvittavia olennaisia tietoja, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

– Asuntokauppatilanteissa tarvitaan jatkossakin koko ajan muuttuvaa ja päivittyvää tietoa, jonka päiväkohtainen ylläpitäminen pysyy todennäköisesti jatkossakin isännöitsijän hyppysissä sähköisestä Huoneistotietojärjestelmästä huolimatta.

Sähköisellä järjestelmällä oma roolinsa

Siinä missä isännöitsijäntodistuksen rooli on kertoa päiväkohtaiset tiedot, tulee sähköisellä järjestelmällä olemaan paikkansa pysyvien perustietojen kerääjänä. Aihetta käsitellään puheenvuorossa Isännöintipäivillä Turussa keskiviikkona 10.11.

Huoneistotietojärjestelmällä on ainakin rooli muuttumattomien tietojen, kuten taloyhtiön korjaushistorian tai tilinpäätöshetken yhtiölainatilanteen, ylläpitäjänä. Tällaiset tietokannasta saatavat tiedot mahdollistavat muun muassa paremmin automatisoidun luotonannon, joka lisää asuntokaupan sujuvuutta.

Koro-Kanervan mukaan on epätodennäköistä, että sähköinen järjestelmä tulisi koskaan kattamaan kaikkien suomalaisten taloyhtiöiden tiedot. Tämä johtuu siitä, että taloyhtiöistä karkeasti puolet ovat ammattimaisen isännöinnin ja isännöintijärjestelmien ulkopuolella. Näissä taloyhtiöissä tietoja ei välttämättä koota tai ylläpidetä ollenkaan tai sitä ei ainakaan tehdä aktiivisesti. Ylläpito toteutetaan yleensä paperilla ja manuaalisesti.

Paljon enemmän kuin tuloste

Isännöitsijäntodistuksen sisällöstä on säädetty asunto-osakeyhtiölaissa, ja todistusta koskevassa asetuksessa on säädetty sisällöstä vielä lakia tarkemmin. Asuntokauppatilanteessa todistus saa olla enintään kolme kuukautta vanha. Isännöinnin roolina on varmistaa, että todistus sisältää aina oikean ja ajankohtaisimman tiedon.

Isännöitsijäntodistus on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä asiakirjana sekä pankeille, välittäjille ja asunnon ostajille. Parhaimmillaan isännöitsijäntodistuksesta voi lukea taloyhtiön korjaushistorian ja –suunnitelmat, taloustilanteen ja sen, kuinka taitavasti taloyhtiö on hoidettu isännöinnin ja hallituksen puolesta.

– Isännöitsijäntodistus on asiantuntijatyötä, johon tiivistyy iso määrä eri asioista koottua tietoa ja niiden ylläpitämistä. Se on siis paljon enemmän kuin yksi tuloste. Joskus voi toki olla niin, ettei isännöinnillä ole kaikkea isännöitsijäntodistukseen kaivattua tietoa, mutta tällöin todistuksessa pitäisi kertoa, miksi esimerkiksi jotain korjaustietoa ei ole, Koro-Kanerva huomauttaa.

Mia Koro-Kanerva
Toimitusjohtaja, Isännöintiliitto