ARA:n avustuksia hyödynnetty putkiremonteissa vuosi vuodelta enemmän – tulevaisuus päätetään hallitusneuvotteluissa

Isännöintiliiton Putkiremonttibarometri kertoo, että valtion korjaus- ja energia-avustuksia hyödynnetään taloyhtiöiden korjaushankkeissa vuosi vuodelta enemmän. Avustusten jatko on hallitusneuvotteluissa auki.

Isännöintiliiton tuoreen Putkiremonttibarometrin tuloksista käy ilmi, että putkiremonteille on haettu valtion ARA-avustuksia vuosi vuodelta enemmän. Tämänkertaisessa vuoden 2023 mittauksessa raportoiduista remonttihankkeista 18 % on ollut sellaisia, joissa avustusta on haettu. Osuus on kasvanut vuosittain vuoden 2020 mittauksen 7 %:sta. Avustus on myönnetty lähes kaikille näistä hankkeista. Ainoastaan yksi vastaaja raportoi hankkeesta, jossa avustusta haettiin, mutta sitä ei myönnetty.

– ARA:n avustukset kannustavat käynnistämään niin putki- kuin energiaremonttejakin. Niiden vaikutus on yhteiskunnallisesti merkittävä, sillä ne ohjaavat suomalaisia pitämään huolta taloyhtiöissä kiinni olevasta kansallisesta varallisuudestamme, Isännöintiliiton tietoasiantuntija Olli Rekonen sanoo.

Alkukeväästä julkaistun Energiabarometrin tulokset ovat näyttäneet, että energiaremonttien kannalta avustusten rooli on erityisen tärkeä.

Avustusten tulevaisuus auki

Vuosina 2022–2023 avustusten tilanne on ollut historiallisen hyvä, kun taloyhtiöiden korjaushankkeiden avustamiseen on suunnattu lähes 100 miljoonaa euroa määräaikaista rahoitusta. Monena aiempana vuonna avustusrahat ovat loppuneet kesken vuoden, mikä on aiheuttanut epävarmuutta taloyhtiöille.

Nyt ARA:n korjaus- ja energiaremonttiavustusten tulevaisuus on jälleen auki. Käynnissä olevien hallitusohjelmaneuvottelujen rooli on tärkeä myös tässä asiassa.

Rekosen mukaan avustuspolitiikan poukkoilevuus hidastaa taloyhtiöiden päätöksentekoa tärkeiden remonttien käynnistämisessä.

– Avustuspolitiikka on vaihdellut viime vuosina merkittävästi. Tämä luo epävarmuutta taloyhtiöiden päätöksentekoon. Avustusten rooli voi suurimmillaan esimerkiksi hissien jälkiasennuksissa olla jopa 45 % hankkeen kustannuksista, joten avustusten vaikutus investointipäätöksiin on luonnollisesti hyvin merkittävä. Olemme ehdottaneet esimerkiksi asuinrakennusten energia-avustusten vakiomista 125 miljoonaan euroon vuosittain koko hallituskauden ajaksi. Tällöin taloyhtiöt voisivat pitkäjänteisemmin suunnitella korjauksia, ja avustusten saaminen ei olisi esimerkiksi kiinni siitä, missä vaiheessa vuotta avustusta satutaan hakemaan. Toivottavasti ARA:n avustusten tärkeys tunnistetaan myös käynnissä olevissa hallitusneuvotteluissa, Rekonen sanoo.

Isännöintiliiton Putkiremonttibarometri toteutettiin 14. kerran​. Vastaajia oli yhteensä 111 eri puolilta Suomea​. Kaikkiaan kyselyyn vastanneilla isännöintialan ammattilaisilla hallinnoinnissa n. 2400 taloyhtiötä. Mediaanivastaaja hallinnoi 17 taloyhtiön asioita.

Putkiremonttibarometrin tulokset 2023

Energiaremontit kiinnostavat aiempaa enemmän – Talouskurimuksessa ne eivät toteutuisi ilman avustuksia

Valtion avustusrahaa tarjolla taloyhtiöille historiallisen paljon