Isännöinnillä iso rooli osakkaiden velkaantumisen ehkäisemisessä

Suuret taloyhtiölainat korostavat isännöinnin merkitystä taloyhtiön talouden hoitamisessa ja osakkaiden yhdenvertaisessa kohtelussa. Isännöintiliiton mukaan yksi keino pitää huolta taloyhtiön taloudesta voisi olla huoneiston hallintaanoton nopeuttaminen.

Isännöintiliitto kannattaa valtiovarainministeriön työryhmän mietinnön tavoitetta ehkäistä kotitalouksien liiallista velkaantumista. Liiton mielestä velkaantumisen suurin riski ei kuitenkaan piile asuntolainoituksessa, vaan kulutusluotoissa, pikavipeissä ja uudiskohteiden ylisuurissa taloyhtiölainoissa.

– On hyvin vaarallista, jos kaikki matalalla myyntihinnalla asunnon ostaneet eivät ymmärrä, että suurta taloyhtiölainaosuutta pitää ennen pitkää maksaa takaisin joka kuukausi hyvinkin isona rahoitusvastikkeena, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Osakkaiden yhä suuremmat taloyhtiölainaosuudet ovat kasvattaneet isännöinnin roolia taloyhtiön talouden hoitamisessa entisestään. Isännöinti seuraa taloyhtiön maksukykyä sekä tuottaa ja ylläpitää tietoja, jotka koskevat taloyhtiön lainoja ja osakkaiden lainaosuuksia.

– Suuren taloyhtiölainan kohdalla myös kuukausittainen rahoitusvastike on suuri. Tämän takia isännöinnin tekemä vastikevalvonta ja ripeä puuttuminen maksuhäiriöihin ovat ehdottoman tärkeitä paitsi taloyhtiön taloudelle, myös osakkaiden yhdenvertaiselle kohtelulle.

Hallintaanottoprosessi on liian hidas

Osakkaiden asumiskulut voivat kasvaa huomattavasti, kun taloyhtiölainan lyhennysvapaa päättyy. Silloin osakkaan täytyy maksaa taloyhtiölainaa pois rahoitusvastikkeen muodossa oman asuntolainan lyhennystensä lisäksi. Jos joku osakas ei selviydy kuukausittaisista rahoitusvastikkeistaan, rästit kasaantuvat nopeasti isoiksi ja kaatuvat pahimmillaan muiden osakkaiden maksettavaksi.

Tällaisen tilanteen syntymistä voitaisiin ehkäistä nopeuttamalla huoneiston hallintaanottoprosessia silloin, kun rästit johtuvat maksamattomista vastikkeista.

– Vuokrasuhdekin voidaan purkaa ilman varoitusta silloin, kun vuokria on tietty määrä maksamatta. Tällä hetkellä huoneiston hallintaanottoprosessissa menee rästien synnystä vähintään puoli vuotta siihen, kun asunto on tyhjä ja vuokrattavissa. Tämä tulee osakkaille kalliiksi, Koro-Kanerva sanoo.

Kotitalouksien liiallista velkaantumista pitäisi ehkäistä myös puhumalla taloyhtiölainoista aiempaa selkeämmin. Myyjän eli rakennuttajan tehtävänä on tuoda ymmärrettävästi esille suuret asumiskustannukset, jotka liittyvät pääomavastikkeisiin ja keskeisiin lainaehtoihin.

– Uuden taloyhtiön lainan neuvottelee rakennuttaja, joka ei vastaa sen takaisinmaksusta. On tärkeää, että lainaehdot sovitaan taloyhtiön kannalta mahdollisimman edullisesti ja ne kerrotaan ostajille yksityiskohtaisesti.

Lisätietoja:

Mia Koro-Kanerva