Isännöintiliitto: Taloyhtiöt tarvitsevat tarpeisiinsa sopivaa isännöintiä

Taloyhtiöiden hallitukset kokevat isännöinnin hankkimisen hankalaksi. Taloyhtiö ei ole usein pohtinut tarpeitaan ja isännöintipalveluiden vertailu koetaan vaikeaksi. Hankalaksi koetaan myös tarjouspyynnön laatiminen. Tämä kävi ilmi Isännöintiliiton tekemässä käyttäjätutkimuksessa taloyhtiön hallitusten puheenjohtajille.

– Liian usein taloyhtiössä hankitaan isännöintiä ilman kunnollista tietoa siitä, mitä ollaan ostamassa. Aina täytyy miettiä, mitä tarpeita juuri omalla yhtiöllä on ja miltä tulevaisuus näyttää: onko esimerkiksi suuria korjaushankkeita näköpiirissä, vt. yksikön johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt Isännöintiliitosta sanoo.

Taloyhtiöiden hallituksissa tehdään vastuullista työtä, sillä hallitukset pitävät huolta Suomen asuntovarallisuudesta. On taloyhtiön etu, että hallitus hankkii avukseen oikeanlaista isännöintiä.

Hyvä tarjouspyyntö on kattava

Hallituksen kannattaa panostaa isännöinnin hankkimiseen, jotta yhteistyö on alusta saakka pitkäjänteistä ja sujuvaa. Suosituksia voi kysyä naapureilta ja puskaradion kautta tai vertailla yrityksiä Isännöintiliiton Hae isännöintiä -palvelussa, joka auttaa myös tarjouspyynnön laatimisessa.

– Käyttäjätutkimuksemme perusteella tarjouspyynnön laatiminen on hallitusten mielestä vaikeaa. Kun tarjouspyyntö on tarpeeksi kattava ja tarkka, myös saadut tarjoukset vastaavat paremmin tarpeita ja ovat sisällöltään tarkempia. Tällöin hallituksen on helpompi vertailla niitä, Falck-Hvilstafeldt sanoo.

Tarjouspyyntöön kannattaa liittää yhtiöjärjestys, tilinpäätös liitteineen, isännöitsijäntodistus, kunnossapitotarveselvitys, sekä tietysti muut toiveet isännöinnille. Näitä voivat olla vaikkapa taloyhtiön kotisivut, valmius sähköisiin kokouksiin tai tekniset asiantuntijapalvelut.

Sopimusvaiheessa hallituksen täytyy varmistaa, että sillä ja yrityksellä on samanlainen käsitys isännöintipalvelun sisällöstä. Asiat sovitaan aina mahdollisimman tarkasti ja selkeästi kirjallisella sopimuksella.

– Kun isännöinnin valinta on tehty taloyhtiössä huolellisesti ja valitun yrityksen kanssa on käyty läpi odotukset ja tarpeet palvelulle ja sopimukseen on kirjattu mitä isännöintipalvelu kattaa, on valettu hyvä pohja luottamukselliselle, pitkäaikaiselle ja avoimelle yhteistyölle.

Lue lisää Kotitalosta: Oletko ostamassa isännöintiä? Pidä ainakin nämä mielessä

Lisätietoja: