Isännöintiteko 2018 on Asokotien Asoliiteri

Tämän vuoden isännöintitekona palkittu Asokotien Asoliiteri-hanke tuo jakamistalouden ja ekologisuuden taloyhtiöihin. Asoliiteristä voi lainata digisovelluksen avulla kodin tarvikkeita, pyörän tai auton vuorokauden ympäri, ja asuinneliöt säästyvät elämiseen. Asokodit on toteuttanut projektin yhteistyössä CoReorient Oy:n kanssa.

Asoliiteriä esittelevät kiinteistöpäälliköt Kimmo Rintala (vas) ja Teemu Jalomäki. Kuva: Anne Vatén

– Asoliiterin ideana on, ettei kaikkea tarvitse omistaa. Palvelua käyttämällä välttyy laitteiden hankinta- ja huoltokustannuksilta. Kodin säilytystilat eivät täyty harvakseltaan käytettävistä tavaroista, kertoo Asokotien myynti- ja markkinointijohtaja Tom Salomonson.

Ensimmäinen Asoliiteri sijaitsee Helsingin Vuosaaressa. Sitä voivat käyttää maksua vastaan kaikki Asokotien Helsingin, Espoon ja Vantaan alueiden asukkaat. Lainattavien esineiden valikoimaa on muokattu erityisesti lähialueiden asukkaiden tarpeiden mukaan, ja jatkossa asiakaspalaute ohjaa, millaisia tarvikkeita ja lisäpalveluita Asoliiteristä saa.

Asokotien hanke on esimerkki siitä, ettei isännöintiyrityksen tarvitse tuottaa kaikkia palveluja itse, vaan taloyhtiön parempaa asumista voidaan tuottaa usean yhteistyötahon kanssa koordinoiduilla hankkeilla. Volyymiä on lisäksi helppo kasvattaa käyttäjämäärien kasvaessa.

Asoliiteri toteuttaa Asokotien asiakaslähtöistä strategiaa, jossa asukkaiden elämä tahdotaan tehdä mahdollisimman helpoksi miettimällä, miten asukkaita voidaan auttaa arjessa.

Tällä hetkellä Asuntosäätiö-konserniin kuuluva Asokodit (Asuntosäätiön Asokodit Oy) omistaa 665 kohdetta, sen liikevaihto oli vuonna 2017 160 miljoonaa euroa ja se työllistää 55 työntekijää.

Palkinnot jaettiin Isännöintipäivillä Lahdessa 12.9.2018. Isännöintipäivät on isännöintialan suurin vuosittainen tapahtuma, jonne alan ammattilaiset kokoontuvat kouluttautumaan ja verkostoitumaan.

Isännöintiliitto palkitsee vuosittain alalla ansioituneita isännöintiyrityksiä, isännöitsijöitä ja isännöintitekoja. Tänä vuonna Isännöintiliiton palkintojen teemoina olivat asiakkaiden kuuntelu ja asumisen strateginen eli tavoitteellinen kehittäminen.

Lisätiedot:

Viestinnän suunnittelija Meri Siippainen, meri.siippainen@isannointiliitto.fi, Isännöintiliitto
Viestinnän asiantuntija Ilona Yrjölä, ilona.yrjola@asokodit.fi, 020 161 2222, Asokodit