Isännöitsijä 2021 ja Asumisteko 2021 – Oululainen OIT Isännöinti tuplavoittoon Isännöintiliiton palkintokilpailussa

Oululainen OIT Isännöinti nappasi tuplavoiton isännöintialan parhaiden kilpailussa. Yrityksestä löytyi sekä Isännöitsijä 2021 että vuoden kiinnostavin Asumisteko 2021. Isännöintiliiton vuosittaisessa kilpailussa palkitaan alan osaajia.

Terhi Jokinen kisaa Isännöitsijä 2021 -palkinnosta.
Terhi Jokinen Oulun Isännöitsijätoimistosta on Isännöitsijä 2021. Kuva: Juho Kuva.

OIT Isännöinnissä työskentelevä Terhi Jokinen on Isännöitsijä 2021. Jokinen erikoistunut isoja korjauksia vaativien taloyhtiöiden isännöintiin. Tällä hetkellä OIT isännöi merkittävää osaa Oulun keskustan vanhoista arvotaloista. Monet näistä usein isoja korjauksia vaativista kohteista ohjataan monipuolisen koulutus- ja työtaustan omaavalle Jokiselle.

– Etenen aina kalenterin ja kukkaron kautta. Joskus asiakkaikseni tulee yhtiöitä, joissa aiemmin on riidelty korjauksista. Kun jaksotan tulevat korjaukset monelle vuodelle ja aikataulutan tavoitteet kuukausitasolla sekä varmistan rahoitukset ennen päätöksiä, asiakkaat antavat minulle mielellään vastuuta hankkeiden luotsaamisessa, ja riidatkin ovat loppuneet, Jokinen sanoo.

Työyhteisöltään ja asiakkailtaan hän on saanut kiitosta esimerkillisestä kyvystään johtaa ja aikatauluttaa projekteja. Jokisen vahvuudet – kokonaisuuksien hallinta, suunnitelmallisuus, talousosaaminen – auttavat luottamuksellisten asiakassuhteiden luomisessa.

Avoin taloyhtiödokumentaatio palvelee koko kiinteistöalaa

OIT Isännöinnin hanke kisaa Asumisteko 2021 -palkinnosta
OIT Isännöinnin avoimen taloyhtiödokumentaation hanke on Asumisteko 2021. Kuvassa vasemmalta perustaja Mauri Niemelä, isännöintipalvelujen liiketoimintajohtaja Petri Gallén, toimitusjohtaja Jukka Niemelä ja isännöitsijä Annemari Mustonen. Kuva: Juho Kuva.

OIT Isännöinti tallentaa taloyhtiöistä kattavasti dokumentaatiota myös muiden taloyhtiöille tärkeiden tahojen – kuten vaikkapa kiinteistövälityksen ja pankkien – käyttöön. Niin taloyhtiöitä, isännöintiä kuin muitakin sidosryhmiä palveleva tapa äänestettiin Asumisteko 2021 -sarjan voittajaksi.

Toimintatapa on isännöintialalle poikkeuksellinen, sillä taloyhtiöistä ei usein ole kerättynä yhtä laajaa dokumentaatiota, eikä esimerkiksi asunnon myyjillä, ostajilla, kiinteistövälittäjillä tai urakoitsijoilla aina ole kätevästi pääsyä tarvitsemaansa tietoon.

– Kerään asiakkaistani tietoa, joka auttaa minua isännöimään paremmin. Vaikka asiakas lähtisi minulta pois, tieto jää edelleen asiakkaalle ja muille tahoille hyödyksi, OIT:n perustaja Mauri Niemelä kertoo.

OIT dokumentoi tietoa asiakasyhtiöistään usealla eri tavalla ennen asiakkuutta ja asiakkuuden aikana.

– Taloyhtiöidemme tilinpäätökset ovat perusteellisia ja toimintakertomukset kattavia. Tekemämme talousarviot ja kunnossapitotarveselvitykset ovat totuttua laajempia. Teemme esimerkiksi kunnossapitotarveselvitykset pääsääntöisesti 10 vuodeksi, kun laki edellyttää niitä vain viideksi vuodeksi, OIT:n toimitusjohtaja Jukka Niemelä kuvailee.

Isännöintiliitto palkitsee esimerkillisiä isännöintialan osaajia vuosittain. Palkinnot ojennettiin Isännöintipäivillä 10.11.

Palkintoja jaettiin tänä vuonna neljässä kategoriassa: Isännöitsijä 2021, Isännöintiammattilainen 2021, Isännöintityöpaikka 2021 sekä Asumisteko 2021.

Yleisöäänestykseen edenneet finalistit oli valinnut asiantuntijoista koostunut palkintoraati, johon kuuluivat kehitysjohtaja Miimu Airaksinen SRV Yhtiöt Oyj:stä, pääsihteeri Marianne Heikkilä Marttaliitosta, toimitusjohtaja Harri Hiltunen Kiinteistöliitosta, toimitusjohtaja Annukka Mickelsson Kiinteistönvälitysalan Keskusliitosta ja kehitysjohtaja Reetta Yrttimaa Isännöintiliitosta.

Jukka Niemelä
toimitusjohtaja, isännöitsijä, OIT Isännöinti