Kuolema taloyhtiöissä käynnistää koneiston – erityisesti yksi asia auttaa kriisin keskellä

Kuolema taloyhtiössä koskettaa omaisten lisäksi muun muassa naapureita, hallitusta ja isännöintiä, ja se vaatii kaikilta ripeitä otteita.

Lukuisat ihmiset kuolevat sairaalan tai hoitokodin sijaan kotonaan, monet myös yksin. Kuolema kotona käynnistää koneiston, jossa on oma roolinsa paitsi viranomaisilla ja omaisilla, myös taloyhtiöllä, isännöinnillä, huollolla, siivoojilla, remontoijilla ja vakuutusyhtiöllä.

Kuolema omassa kodissa voi tulla esille esimerkiksi, kun naapuria ei yhtäkkiä enää näy, haju kulkeutuu rappukäytävään tai naapurihuoneistoon, vastikkeet jäävät maksamatta tai postiluukku pursuaa postia.

Kaikissa näissä tapauksissa kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä isännöintiin, huoltoon tai taloyhtiön hallitukseen, jotta asia saadaan tarkistettua.

− Jos omaisella tai naapurilla on huoli taloyhtiön asukkaasta, isännöinnin roolina on yleensä neuvoa, miten pitää toimia ja keneen olla yhteydessä. Kiireellisissä tapauksissa, jos epäillään esimerkiksi väkivallantekoa, pitää olla yhteydessä poliisiin, kertoo johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt Isännöintiliitosta.

Suomessa selvitetään jokaisen yksin kotona kuolleen kuoleman syy. Poliisi vie vainajan pois, mutta asunto jää omaisten tai taloyhtiön kontolle.

Työmäärä ja kustannukset voivat olla järkytys

Jos ruumis on ollut asunnossa pitkään, ei pelkkä siivoaminen ja hajunpoisto riitä. Tällöin pitää tehdä kalmasiivous, jolloin asunto siivotaan tarvittavien turvavälineiden kanssa, ilma otsonoidaan ja mahdolliset ötökät hävitetään. Lisäksi tarvitaan pintamateriaalien korjaamista ja joskus jopa rakenteiden remontointia.

Työmäärä ja kustannukset voivat tulla järkytyksenä niin omaisille, taloyhtiöllkuin vuokra-asunnon kohdalla asunnon omistajallekinSilloin voimassa olevien ja tarpeeksi kattavien vakuutusten merkitys korostuu.

Taloyhtiön kuluissa auttaa all risk -vakuutus. Esimerkiksi kalmasiivousten korvaamisissa on kuitenkin paljon vaihtelua vakuutusten välillä.

Henkilötietoja ei saa kertoa

Taloyhtiön edustaja, eli isännöitsijä, hallitus tai huoltoyhtiö, ei saa antaa yksityiskohtaista tietoa asukkaan kuolemasta. Jos asukkaat kyselevät paljon tapahtuneesta, hallitus voi selvittää, mitä mieltä omaiset ovat tiedottamisesta.

Jos kuolemantapaus on järkyttänyt monia ja ihmiset kaipaavat keskusteluapua, voi olla tarpeellista järjestää taloyhtiön tiedotus- tai keskustelutilaisuus.

− Tiedottamisessa ja keskusteluissa täytyy huomioida tietosuojaan ja yksityisyyteen liittyvät asiat. Julkisuuteen ei saa kertoa nimeä, kansalaisuutta, vakaumusta tai muita arkaluontoisia tietoja, Falck-Hvilstafeldt muistuttaa.

Marianne Falck-Hvilstafeldt
Johtaja, Isännöintiliitto