Koko isännöintiala kärsii epärehellisistä yksilöistä

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut vankeusrangaistuksiin isännöitsijän ja remonttiyrittäjän, joiden välillä vallitsi säännöllinen lahjontasuhde. Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva on käärmeissään rikollisille, jotka pilaavat myös laajemmin alan mainetta ja vaikeuttavat vastuullisten isännöitsijöiden työtä.

Helsingin käräjäoikeus on tuominnut vankeusrangaistuksiin isännöitsijän ja remonttiyrittäjän, joiden välillä vallitsi vuosien ajan säännöllinen lahjontasuhde. Isännöitsijä järjesti remonttiyrittäjälle urakoita lähes kahden miljoonan euron edestä. Yrittäjä puolestaan palkitsi isännöitsijän lahjuksilla, joita kertyi käräjäoikeuden mukaan yhteensä lähes 80 000 euroa. Lahjonta ajoittui vuosiin 2014–2018. Asiasta kertoi Taloussanomat.

– On suorastaan raivostuttavaa, että tällaista rikollista toimintaa esiintyy isännöintialalla, jossa asiakassuhteet nojaavat vahvaan luottamukseen. Epärehelliset, lakia, kaikkia alan sääntöjä ja eettisiä ohjeita rikkovat toimijat tahraavat kaikkien hyvien ja vastuullisten isännöitsijöiden mainetta, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Isännöintiliitto on tehnyt viime vuosina hartiavoimin töitä alan kehittämiseksi ja laittomien toimintatapojen kitkemiseksi. Tällä hetkellä uudistuksen alla ovat muun muassa alan eettiset säännöt ja niiden valvontamalli, joihin halutaan nyt muutoksia myös tämän tyyppisten tapausten estämiseksi.

– Rikollisten tuomitseminen kuuluu toki oikeuslaitokselle. Tässäkin tapauksessa tuomio toivottavasti toimii varoitusmerkkinä jokaiselle rikolliselle siitä, että talousrikokset tuomitaan ankarasti myös kiinteistöalalla, Koro-Kanerva sanoo.

Isännöintiliiton jäsenyrityksistä voi kannella Isännöintiliittoon. Jos taloyhtiön hallitus epäilee toimivan epärehellisesti, hallitus voi tutkia asiaa ja tehdä kantelun.

– Vastuulliset isännöitsijät ovat sitoutuneet alan eettisiin ohjeisiin. Isännöitsijän tulee ajaa aina taloyhtiön etua. Lahjusten vastaanottaminen rikkoo tätä räikeästi.

Talousrikosten ehkäisemistä edistää taloyhtiön talouden huolellinen ja läpinäkyvä hoitaminen.

– Alan suurimmat rahat liikkuvat remonttiurakoissa. Talousrikosten ehkäisemisessä keskeistä on, että urakoiden kilpailuttaminen hoidetaan huolellisesti ja läpinäkyvästi. Taloyhtiön hallituksella on oikeus ja velvollisuuskin vaatia urakoista perusteellisia kilpailutusdokumentteja, joissa näkyy urakoitsijoiden pätevyys, tarjouksen sisältö ja esimerkiksi kattavat referenssit. Isännöitsijältä voi vaatia sidonnaisuuksiensa ja hankintaperusteiden esittämistä. Jo näiden vaatiminen voi karsia joukosta rikollisella mielellä liikkuvat toimijat. Taloyhtiön talouden arkisemmassa seurannassa auttavat puolestaan esimerkiksi läpinäkyvät talousjärjestelmät, Koro-Kanerva sanoo.