Nämä asiat vaikuttavat putkiremontin hintaan

Kalliin putkiremontin hinta mietityttää usein osakkaita. Putkiremontille ei kuitenkaan voi määritellä yleispätevää hintalappua, sillä kustannuksiin vaikuttavat lukuisat eri tekijät.

Isännöintiliiton Putkiremonttibarometri kertoo, että putkiremonttien hinnat ovat nousseet tasaisesti viime vuosien aikana. Barometri ei kuitenkaan kerro putkiremontin tarkkaa hintaa, sillä jokaisen hankkeen hinta muodostuu yksilöllisesti päätöksentekovaiheessa.

– Hintaan vaikuttavat esimerkiksi rakennuksen ikä, koko ja tyyppi, urakkamuoto, remontin laajuus sekä samassa yhteydessä tehtävät muut remontit, Isännöintiliiton kehityspäällikkö Reetta Yrttimaa listaa.

Pääkaupunkiseudulla hinnat ovat tyypillisesti korkeammat. Sitä selittävät muun muassa vanhat talot, joissa putkien sijainti voi olla epätavallinen, mikä tuo haasteita remontteihin. Pääkaupunkiseudulla on myös paljon pieniä asuntoja, mikä tarkoittaa useampia märkätiloja ja enemmän remontoitavaa.

– Lisäksi asuntojen arvo on yleisesti muuta maata korkeampi, joten remontteihinkin on varaa sijoittaa enemmän. Niinpä remontin laajuus voi olla toista luokkaa kuin vähemmän arvokkaassa talossa, Yrttimaa sanoo.

Lisää rohkeutta päätöksentekoon

Jopa 30 prosentilla osakkaista on vääristynyt käsitys putkiremontin vaikutuksesta osakkeen arvoon. Koska putkiremontti on lähtökohtaisesti korjaustoimenpide, ei remonttiin sijoitettu summa siirry suoraan myyntihintaan.

– Jos perustasoa kohotetaan runsaasti, voi tietysti arvokin nousta enemmän. Lisäksi tehty remontti voi vaikuttaa myyntiaikoihin ja herättää kiinnostusta ostajissa, Yrttimaa sanoo.

Barometrin mukaan niin isännöitsijät kuin hallitusten jäsenetkin kaipaavat osakkailta rohkeampaa päätöksentekoa putkiremonteissa. Yrttimaa muistuttaa, että remontointi kannattaa, sillä korjaamatta jättäminen maksaa vahinkojen myötä enemmän.

– Remontteja ei kannata lykätä, vaan korjaukset kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja ennakoiden. Koska remonttien hinnat ovat nousseet jo monta vuotta, ei lykkäämällä näytä säästävän siinäkään suhteessa, hän sanoo.

Isännöintiliiton Putkiremonttibarometria on tehty vuodesta 2009 ja se on kattavin tutkimus suomalaisten asunto-osakeyhtiöiden putkiremonteista. Tutkimukseen vastasi 254 isännöitsijää ympäri Suomea. Tutkimusta olivat tukemassa Danske Bank, LVI-Tekniset Urakoitsijat ry, Suomen Talokeskus Oy sekä Sweco Taloyhtiöpalvelut.

Tutustu raporttiin.

Lisätietoja: