Putkiremonttibarometri: Koronan takia putkiremontit siirtyvät ja hinnat nousevat

Isännöitsijät ennustavat, että putkiremonttien hinnat nousevat merkittävästi. Hintojen nousu ja koronan aiheuttamat vaikeudet päätöksenteossa tuovat haasteita putkiremonttien toteuttamiseen.

Isännöintiliiton tuoreesta Putkiremonttibarometrista käy ilmi, että putkiremontteja tehdään nyt eniten 1970-luvun alussa rakennettuihin taloyhtiöihin. Suomen asuntokannasta valtaosa on rakennettu 1970- ja 80-luvuilla, joten putkiremontteja pitää tehdä tällä vuosikymmenellä vielä runsaasti.

Barometrissa isännöitsijät ennustavat, että putkiremonttien kustannukset nousevat seuraavan vuoden aikana melko merkittävästi, jopa 5−10 prosentilla. Yksi syy tähän on korona.

− Koronan väistyessä taloyhtiöt saattavat innostua korjaamaan aiempaa enemmän pienen hiipumisen jälkeen. On selvää, että kysynnän kasvaminen tarkoittaa myös urakoiden hintojen nousua, sanoo Isännöintiliiton vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa.

Viruksen pelko vaikuttaa taloyhtiöiden päätöksentekoon

Putkiremontit eivät ole säästyneet koronan tuomilta haasteilta ja erityisesti päätöksenteko on vaikeutunut huomattavasti pandemian takia. Jopa puolet vastaajista kokee, että putkiremonteista ja muusta korjausrakentamisesta päättäminen on vaikeutunut tai vaikeutuu jatkossa.

− Päätöksenteon vaikeutuminen etäkokousten takia oli odotettu tulos, mutta vastauksissa näkyi myös pelkoa siitä, että remontin tekeminen levittää virusta. Vieraita ihmisiä ei haluta omaan kotiin ja erityisesti iäkkäistä ihmisistä ollaan huolissaan, Viljamaa sanoo.

Haasteeksi tulee se, miten putkiremontteja saadaan tehtyä samaan aikaan, kun niiden hinnat nousevat ja päätöksenteko vaikeutuu.

− Lainan saaminen vaikeutuu niillä alueilla, missä asuntojen vakuusarvot eivät kasva samaa vauhtia putkiremonttien hintojen kanssa. Tämä kehitys koskee isoa osaa Suomen taloyhtiöistä, joten suunnitelmallisen kiinteistöpidon ja hyvän isännöinnin merkitys kasvaa entisestään.

Isännöintiliiton Putkiremonttibarometri tehtiin 12:nnen kerran. Tutkimukseen vastasi 127 isännöitsijää eri puolilta Suomea. Vastaajamäärä kattaa noin 3000 taloyhtiötä ympäri Suomen. Barometri toteutettiin yhteistyössä DanskeBankin, Rakennuttajakaari Oy:n ja Uponorin kanssa.

Tutustu tutkimuksen tuloksiin.

Tuomas Viljamaa