Taloyhtiön lukituksen yleisimmät sudenkuopat – nämä voivat vaarantaa kotisi turvallisuuden

Turvalukot, yleisavaimet ja alaovien lukitus. Kaikissa näissä piilee taloyhtiön lukitukseen liittyviä haasteita, joita tulee harvoin ajatelleeksi.

Niin kauan kuin omat kotiavaimet ovat tallessa, taloyhtiön avainhallintaan kiinnitetään harvoin huomiota. Tämä kuitenkin kannattaisi, sillä avainhallinta on tärkeä osa omaa ja koko taloyhtiön turvallisuutta ja taloutta. Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jenni Lauhia listaa avainhallinnan yleisimmät sudenkuopat.

1) Turvalukon avain pidetään vain omassa avainnipussa

Turva- eli varmuuslukon avainta ei ole pakko luovuttaa taloyhtiölle. Jos yhtiöillä ei ole tarvittavia avaimia, saattaa osakkaalle tulla pahimmillaan iso lasku.

– Tietyissä vahinkotilanteissa asuntoon voi olla pakko mennä kiireellisesti. Tällöin asunnon ovi joudutaan murtamaan, jos avaimia ei ole luovutettu, ja kustannukset voivat tulla osakkaan maksettavaksi, Lauhia sanoo.

2) Turvalukko on, mutta sitä ei käytetä

Jos asunnon ovessa on turvalukko, saattaa kotivakuutuksesta saada alennusta. Vakuutusehdoissa voi olla myös kohta, jonka mukaan omavastuuta ei tarvitse maksaa, jos asuntoon on murtauduttu turvalukitun oven kautta.

Ongelmia vakuutuksen kanssa voi tulla, jos turvalukkoa ei ole käytetty.

– Jos vakuutusmaksusta on saanut alennusta turvalukon perusteella, mutta turvalukko ei ole murron sattuessa ollut lukittuna, omavastuun määrä saattaa kasvaa. Vakuutuskirjaan ja -ehtoihin kannattaa perehtyä tarkasti, Lauhia muistuttaa.

3) Taloyhtiön hallituksen jäsenet säilyttävät yleisavaimia

Lain mukaan taloyhtiö on vastuussa yleisavaimista, ja yleensä niiden säilytys on ulkoistettu huoltoyhtiölle tai lukkoliikkeelle. Yleisavaimet pidetään lukitussa säilytysyksikössä niin, ettei niitä voi yhdistää tiettyyn kohteeseen.

– Jos hallitus huolehtii yleisavaimen säilytyksestä, säilytystapa pitää olla taloyhtiön kiinteistö- ja vastuuvakuutusehtojen suojeluohjeiden mukainen. Hallitus voi joutua vahingonkorvausvastuuseen, jos yleisavainta ei säilytetä riittävän huolellisesti ja se joutuu vääriin käsiin.

4) Alaovi on lukossa eikä yhteystietoja näy missään

Taloyhtiössä alaovi on mahdollista pitää jatkuvasti lukittuna myös silloin, kun rappukäytävään ei pääse kuin avaimella, eli yhtiössä ei ole käytössä ovipuhelimia tai summeria. Järjestyslain mukaan rakennuksen omistajan on kuitenkin huolehdittava, että alaovella on näkyvässä paikassa esimerkiksi isännöitsijän tai huollon yhteystiedot.

– Muun muassa poliisin ja pelastusviranomaisten pitää päästä rakennukseen viipymättä myös silloin, kun alaovi on jatkuvasti lukittuna, Lauhia sanoo.

Jenni Lauhia
Lakiasiantuntija ja varatuomari, Isännöintiliitto