Taloyhtiöt ovat haastavassa tilanteessa − niillä on iso rooli Suomen ilmastotavoitteissa mutta vain vähän tukea

Taloyhtiöt ovat aika omillaan energiatehokkuuden edistämisessä. Tämän osoitti viimeisimmäksi viime viikolla julkaistu budjettiehdotus. Siitä kävi ilmi, että taloyhtiöille on valtion toimesta edelleen tarjolla vain vähän apua.

Suomessa tunnutaan luottavan siihen, että taloyhtiöt hoitavat aina itse asiansa, nyt myös energiatehokkuuteen liittyvät välttämättömät toimenpiteet. Tämä johtuu varmasti siitä, että suomalainen taloyhtiö on hieno ja perinteisesti tosi hyvin hoidettu järjestelmä, sanoo Isännöintiliiton tutkimus- ja vaikuttamisjohtaja Tuomas Viljamaa.

Asumisesta aiheutuva hiilijalanjälki on tutkitusti suurimpia, joten asumisen energiansäästötoimet ovat avainasemassa, kun Suomi pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Taloyhtiöillä on tässä iso rooli, sillä noin 2,7 miljoonaa ihmistä asuu Suomen noin 100 000 taloyhtiöissä.

Taloyhtiöiden energiatehokkuuteen ja energiaremontteihin pitäisi panostaa pitkäjänteisesti ja useilla eri tavoilla. Tarvitaan lisää kannustimia ja neuvontaa. Nyt tilanne on se, että esimerkiksi ARA:n energia-avustusmäärärahat ovat loppu tältä vuodelta.

Mitä taloyhtiöt voivat itse tehdä?

Positiivinen asia on se, että myös taloyhtiöillä itsellään on mahdollisuuksia edistää energiatehokkuutta.

Valtion vähäisistä toimenpiteistä huolimatta taloyhtiöiden ei kannata masentua. Hokkuspokkustemppuja ei tarvita, vaan etenkin fiksua ja suunnitelmallista kiinteistönpitoa. Tässä isännöinnillä on tärkeä rooli hallituksen kannustajana ja vaihtoehtojen kartoittajana, Viljamaa sanoo.

Energiaremontti tehdään usein ison peruskorjauksen yhteydessä, joita parhaillaan tehdään eniten 1960-luvun lopulla valmistuneisiin taloyhtiöihin. Vaikka ARA:n energia-avustusmäärärahat ovat tältä vuodelta loppu, Viljamaa kannustaa taloyhtiöitä avustushakemuksen tekemiseen.

Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä ja ne jäävät nyt odottamaan mahdollista lisämäärärahaa tai ensi vuoden määrärahaa. Korjaushankkeiden yhteydessä kannattaa ehdottomasti aina selvittää mahdollisuudet energiatehokkuuden parantamiseen.

Tuomas Viljamaa
Tutkimus- ja vaikuttamisjohtaja, Isännöintiliitto