Ilmalämpöpumpusta haaveilevalla osakkaalla on jo kiire tälle kesälle

Jos ilmalämpöpumpun hankinta tulevalle kesälle on harkinnassa, kannattaa pistää töpinäksi. Isännöintiliitto muistuttaa, että laitteen asentamiseen tarvitaan taloyhtiön lupa ja huolelliset suunnitelmat.

Ensimmäiset kuumat kesäpäivät tuovat jälleen mieleen tarpeen viilentää asuntoa kesällä. Ilmalämpöpumpun hankintaa suunnittelevan osakkaan kannattaa pistää töpinäksi, jos haaveena on saada laitteen avulla viilennystä hellepäiviin tänä kesänä.

Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jenni Valkama listaa, miten osakkaan kannattaa edetä, jos hän haluaa asentaa asuntoonsa ilmalämpöpumpun.

1. Kysy isännöitsijältä taustatiedot kilpailutukseen

Ilmalämpöpumpun asentaminen kerrostalon parvekkeelle tai ulkoseinään vaatii taloyhtiön luvan. Pääsääntöisesti lupa heltiää helpommin ilmalämpöpumpun asentamiseen parvekkeelle, jolla osakkaalla on muutostöihin lähtökohtainen oikeus ja jossa se ei aiheuta esimerkiksi ulkonäköhaittaa julkisivuun.

– Ensimmäiseksi kannattaa kysyä isännöitsijältä, onko taloyhtiön huoneistoihin asennettu ilmalämpöpumppuja ja minkälaisia ehtoja asennuksille on aiemmin asetettu. Tieto auttaa myös kysymään ilmalämpöpumppuja toimittavilta yrityksiltä riittävät lisätiedot, Valkama vinkkaa.

2. Kilpailuta ilmalämpöpumppujen tarjoajat

Ilmalämpöpumppujen tarjoajia on Suomessa useita.

–  Suosittelemme kilpailuttamaan hankinnan. Valitulta toimittajalta osakas tarvitsee hinta- ja laitetietojen lisäksi tiedot asennuksesta. Nämä tiedot tarvitaan myös taloyhtiölle. Asennusluvan myöntämistä varten taloyhtiö siis vaatii usein suunnitelmat asennuksesta, kuten pumpun ulkoyksikön sijoittelusta ja kiinnityksestä, rakenteiden läpivienneistä, kondenssiveden poistosta ja asentavasta yrityksestä, Valkama neuvoo.

3. Hae muutostyöhön lupaa taloyhtiöltä

Kun olet saanut tarvittavat tiedot asennuksesta ja ilmalämpöpumpun vaatimista muutostöistä, tee muutostyöilmoitus isännöitsijälle. Isännöitsijä vie asian taloyhtiön hallituksen käsiteltäväksi.

Ilmalämpöpumpun asentamisessa joudutaan usein poraamaan reikä taloyhtiön vastuulla olevaan rakenteeseen, kuten ulkoseinään. Parvekkeen kohdalla oleva rakennuksen ulkoseinä kuuluu osakkaan muutostyöoikeuden piiriin, mutta muutostyöhön tarvitaan taloyhtiön lupa.

– Taloyhtiön hallitus voi kieltää ilmalämpöpumpun asentamisen, jos se aiheuttaa kohtuutonta haittaa. Muutos voidaan kieltää esimerkiksi silloin, jos se vaikuttaa rakennuksen julkisivuun tai voi vahingoittaa yhtiön kunnossapitovastuulla olevia rakennuksen osia, Valkama sanoo.

4. Taloyhtiö käsittelee muutostyöilmoituksen

Jos haaveilet vielä ilmalämpöpumpusta helpotusta tämän kesän helteisiin, kannattaa laittaa asia vireille pikimmiten. Kuva: Adobe Stock.

Osakkaan kannattaa varata aikaa muutostyöilmoituksen käsittelyyn, joka kestää taloyhtiön hallituksessa yleensä vähintään kaksi viikkoa. Tässä vaiheessa taloyhtiö käsittelee myös asennukselle asetettavat ehdot.

– Jos taloyhtiöissä on jo aiemmin asennettu ilmalämpöpumppuja eikä muutostyöilmoitus vaadi enää hallituksen käsittelyä, luvan voi saada nopeastikin. Joissain tapauksissa asennus vaatii toimenpideluvan kaupungilta, jolloin käsittelyaika pitenee merkittävästi, Valkama sanoo.

5. Ilmalämpöpumppu kannattaa tilata vasta luvan saamisen jälkeen

Kun lupa taloyhtiöltä on tullut, osakas voi tilata ilmalämpöpumpun sopivalta yritykseltä. Taloyhtiöllä on myös oikeus valvoa, että asennus sujuu suunnitelmien mukaan, taloyhtiön asettamia ehtoja noudatetaan eikä työ aiheuta vahinkoa taloyhtiön rakenteille.

– Prosessiin kannattaa varata muutamia viikkoja aikaa, joten helpotusta helteisiin ei tällä keinolla tule aivan nopeasti. Odotellessa kannattaa muistaa myös muut keinot viilentää asuntoa verhojen sulkemisesta ja yöllä tuulettamisesta lähtien, Valkama sanoo.

Tietoa muista viilennystavoista löytyy Motivalta

Isännöitsijöille lisätietoa ja oikeustapauksia koskien ilmalämpöpumppujen asentamista löytyy Mappi-jäsenpalvelusta