Kari Kallio, Jyväskylän Kiinteistöpalvelu Oy

Isännöitsijä Kari Kallio Jyväskylän Kiinteistöpalvelusta on valittu Isännöitsijä 2025 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 17.9.2025.

Kari Kallio kisaa Isännöitsijä 2025 -finaalissa. Kuva: Juho Kuva,

Isännöitsijä ja toimitusjohtaja Kari Kallio johtaa Jyväskylän Kiinteistöpalvelua ja isännöi taloja Jyväskylän seudulla. Hän päätyi alalle noin 30 vuotta sitten seuraten isänsä jalanjälkiä.

– Minulla oli kolme vaihtoehtoista polkua: haaveilin luokanopettajan ammattista, perustin kaverini kanssa IT-yrityksen ja työskentelin osa-aikaisesti isäni isännöintiyrityksessä. Näistä valikoitui isännöintiala, suurimpana syynä varmasti se, että ala oli monipuolinen ja pääsin osallistumaan asioiden kehittämiseen, kertoo Kallio.

Koulutukseltaan Kallio on merkonomi, ja hän on suorittanut ylemmän ammatti-isännöitsijän tutkinnon (AIT), isännöinnin jatkotutkinnon (ITS) sekä johtamisen erikoisammattitutkinnon.

Kallion vastuut jakautuvat isännöinnin ja johtamisen kesken. Hänellä on kourallinen omia isännöintikohteita, joiden ohella hän toimii vastuuisännöitsijänä – eli aloittelevan kollegan tukena –useissa taloyhtiöissä. Lisäksi Kallio toimii 19 työntekijän esihenkilönä.

Isännöintityössä Kalliolle tärkeää on asiakastaloyhtiöiden edusta ja asiakaspalvelun laadusta huolehtiminen.

– Isännöinti on palvelutyötä. Jos kohtaamme asiakkaan hyvin, olemme avoimia ja ajamme aina asiakastaloyhtiöiden etuja, myös alan maine kehittyy, Kallio sanoo.

Kallio tunnetaan erityisesti vaikeiden taloyhtiötilanteiden ratkaisijana. Hänelle ohjataan usein ne yhtiöt, joiden talousasiat ovat edellisessä asiakassuhteessa menneet solmuun.

Ensin pitää selvittää mistä ongelmat ovat aiheutuneet ja sitten miettiä miten tilanne ratkaistaan. Tärkeää olisi, etteivät eri osapuolet kaivautuisi poteroihin vaan mietittäisiin yhdessä, miten asiassa päästään rakentavasti eteenpäin.

– Ensin pitää selvittää mistä ongelmat ovat aiheutuneet ja sitten miettiä miten tilanne ratkaistaan. Tärkeää olisi, etteivät eri osapuolet kaivautuisi poteroihin vaan mietittäisiin yhdessä, miten asiassa päästään rakentavasti eteenpäin, menneiden liika miettiminen ei ongelmia ratkaise, Kallio sanoo.

Kallio on saanut myös paljon kiitosta uusien asiakkaiden vastaanotosta. Talousasiat on saatu mallilleen, työkaluja korjausten suunnitelmalliseen edistämiseen ja yhteistyö toimimaan. Positiivista palautetta on tullut myös Kallion pitämistä yhtiökokouksista, joissa isännöitsijä on selittänyt esimerkiksi tilinpäätösasiat kansantajuisesti.

Kollegat kuvailevat Kalliota ihmisläheiseksi ja yhteistyöhön kannustavaksi. ”Hän on sydämellinen, ratkaisukeskeinen ja laittaa aina ihmiset etusijalle,” kommentoi kollega.

Jyväskylän Kiinteistöpalvelun toimintakulttuuria Kallio on kehittänyt laatimalla yritykselle oman toimintaoppaan. Henkilöstön kanssa yhdessä tehty opas on saanut kiitosta myös yritysauditoinneissa. 150-sivuisessa oppaassa on käytännön ohjeita eri työtehtävien hoitamiseen ja se toimii esimerkiksi perehdyttämisen tukena.  

Koko isännöintialan maineen kehittämiseen Kallio on osallistunut esimerkiksi kertomalla alaan liittyvistä asioista lehtihaastatteluissa. Uransa aikana hän on ollut mukana myös paikallisen isännöitsijäyhdistyksen hallituksessa, Keski-Suomen Ammatti-isännöitsijät Ry:ssä, ja esimerkiksi Isännöintiliiton työryhmissä.


Kari Kallio, Jyväskylän Kiinteistöpalvelu Oy

Harrastaa:
Vapaa-ajalla harrastan kalastusta, pelaan padelia ja vietän aikaa mökillä perheeni kanssa.

Mieleenpainuva asia, joka tapahtui töissä:
Isännöitsijä voi joskus olla ensimmäinen, joka huomaa, että asukkaalla on jokin hätä, ennen kuin sosiaalitoimi ehtii reagoida. Asukkaan erikoiset huoneistoa koskevat valitukset voivatkin liittyä muistisairauden tuomiin harhoihin.

Isännöintialalla eniten on muuttunut:
Viestinnän määrä eri kanavia pitkin on kasvanut merkittävästi, ja tiedon hallitseminen vaatii hyvää organisointia.

Toivoisin, että isännöintialalla:
Rutiinitehtävät voitaisiin hoitaa automatisointia hyödyntämällä, jolloin aikaa jäisi enemmän asiakaskohtaamisille.

Terkkuni taloyhtiöille:
Valitkaa isännöintitoimisto, joka sopii juuri teidän taloyhtiönne tarpeisiin.


Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöitsijää, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna pääsihteeri Raisa Harju Keskuskauppakamarista, lehtori (liiketoiminta) Tatu Saarinen LAB-ammattikorkeakoulusta ja toiminnanjohtaja Kati Ylivirta Kiinteistöliitto Lapista sekä johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt Isännöintiliitosta.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 17.9.2025.