Asuntosäätiön yhteistyöhanke, jolla parannettiin asumisviihtyisyyttä Vuosaaressa, kisaa Asumisteko 2021 -palkinnosta

Asuntosäätiön  yhteistyöhanke, jolla parannettiin asumisviihtyisyyttä Vuosaaressa, on valittu Asumisteko 2021 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 10.11.2021.

Asuntosäätiön hanke Vuosaaressa kisaa Asumisteko 2021 -palkinnosta
Asuntosäätiön hanke Vuosaaressa kisaa Asumisteko 2021 -palkinnosta. Kuvassa  vasemmalta asukastoimikunnan puheenjohtaja Tapio Lähteenmäki, Suomen somalialaisten liitosta Abdule Mahamed, isännöitsijä Herkko Korhonen ja asukasmanageri Pekka Kivistö. Kuva: Juho Kuva.

Asuntosäätiön yhteistyöhankkeella palautettiin asumisrauha järjestyshäiriöistä kärsineen vuosaarelaisen asumisoikeustaloyhtiön alueelle. Hanke toimii esimerkkinä siitä, miten alueen asukkaiden, isännöinnin, asukastoimikunnan ja maahanmuuttajajärjestön yhteistyöllä onnistuttiin rakentamaan asuinaluetta, jossa kaikki asukkaat tuntevat olonsa turvalliseksi ja tyytyväiseksi.

Vuosaaressa sijaitsevan asumisoikeustalon asukkaat olivat kesällä 2020 alkaneet huolestua taloyhtiön tiloissa ja lähistöllä esiintyneestä häiriökäyttäytymisestä. Taloyhtiön viereen rakennettu pallokenttä toimi nuorison kokoontumispaikkana, ja osa nuorista oli aiheuttanut häiriöitä taloyhtiön alueella. Kun satunnaiset poliisikäynnit alueella eivät tuoneet ratkaisua, talotoimikunta otti yhteyttä isännöitsijä Herkko Korhoseen.

Korhonen lähti ratkomaan ongelmaa, hakemalla apua Suomen somalialaisten liitosta. Ongelma haluttiin ratkaista yhteistyössä asukkaiden ja maahanmuuttajataustaisten nuorten kanssa – ilman syyllistämisasetelmaa.

– Monikulttuurisuus ehdoton vahvuus Vuosaaren alueella. Halusin ratkaisun, joka poistaa muureja ja esteitä, enkä rakentaa niitä lisää, toteaa Asuntosäätiön isännöitsijä Herkko Korhonen.

Korhonen sai yhteistyökumppanikseen Suomen somalialaisten liiton ja sen kautta löytyneet vuosaarelaiset nuoret. Hanke käynnistettiin Vuosaari kaikille -paneelikeskustelulla syyskuussa 2020. Keskustelun suunnittelivat ja vetivät alueen nuoret. Paneelikeskusteluun osallistuivat edustajat Diakonissalaitokselta, Salaad Finland Sopdo ry:stä, Suomen sovittelufoorumi ry:stä ja Asuntosäätiöltä. Yleisössä oli häiriöistä kärsineen talon ja alueen asukkaita sekä nuoria ja nuorten vanhempia.

Dialogia ja pullakahveja

Tilaisuuden kautta syntyi dialogi eri sukupolvien ja etnisistä taustoista tulevien välille. Parhaimmaksi käytänteeksi häiriökäyttäytymisen ehkäisyssä osoittautui tilaisuuden jälkeen perustettu WhatsApp-ryhmä, johon saatiin mukaan asukkaiden lisäksi alueen lasten ja nuorten vanhempia.

– Vanhemmat tuntevat lapsensa ja heidän kaverinsa. He menevät suoraan jututtamaan alueella oleskelleita lapsia ja nuoria. Kaupunkia on pyydetty asentamaan alueelle kylttejä, joissa ohjeistetaan hiljaisuudesta yöaikaan ja annetaan myös kellonajat pallokentän käyttöön, sanoo Korhonen

Korhonen kiittelee nuorten vanhempia aktiivisuudesta ongelman ratkaisemisessa.

Hanke jatkuu edelleen kokoontumisilla muutaman kerran vuodessa, kun Korhonen kutsuu WhatsApp-ryhmän pullakahveille. Kokoontumisissa mietitään, millaisin toimenpitein taataan asumisviihtyvyys alueella myös jatkossa.

Puheeksi ottamisen ja puuttumisen jälkeen tilanne on alueella rauhoittunut. Isännöintiin ei enää tänä kesänä ole tullut yhtään häiriöilmoitusta taloyhtiöstä ja taloyhtiön tiloissa ja tontilla on jälleen mukava olla. Myös Asuntosäätiön isännöinti pystyy keskittymään isännöinnin arkeen.

Keskusteluryhmään osallistumisen kautta kaikilla on jatkossa matalan kynnyksen keino seurata alueen tilannetta ja tarvittaessa puuttua häiriökäyttäytymiseen. Samalla ratkaisu säästi myös rahaa, kun taloyhtiön ei tarvinnut alkaa rakennuttaa uusia aitoja tonttinsa suojaksi tai tehdä ilkivaltakorjauksia.

– Paljon mageenpaa se on Vuosaaressa moikata kuin murahdella! Herkko Korhonen iloitsee.

Palkittavaksi asumisteoksi etsitään hyvää taloyhtiöasumista ja/tai hyvää isännöintiä edistävää hanketta, palvelua tai tuotetta. Asumisteon toteuttajan on oltava joko Isännöintiliiton palveluverkostoyritys, Isännöintiliiton jäsenyritys tai Isännöintiliiton jäsenyhdistys.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna kehitysjohtaja Miimu Airaksinen SRV Yhtiöt Oyj:stä, pääsihteeri Marianne Heikkilä Marttaliitosta, toimitusjohtaja Harri Hiltunen Kiinteistöliitosta, toimitusjohtaja Annukka Mickelsson Kiinteistönvälitysalan Keskusliitosta ja kehitysjohtaja Reetta Yrttimaa Isännöintiliitosta.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 10.11.2021.