Isännöintiliitto kannattaa määräaikaista lakimuutosta, joka mahdollistaa yhtiökokouksien lykkäämisen

Koronan aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi kevään yhtiökokouksia voi lakimuutosehdotuksen mukaan lykätä yli laissa määritellyn kuuden kuukauden määräajan. Isännöintiliitto kannattaa oikeusministeriön esitystä. Isännöintiliitto myös kannustaa pitämään yhtiökokouksia jo keväällä etäyhteyksien avulla niissä taloyhtiöissä, joissa se on mahdollista.

Oikeusministeriössä valmistellaan määräaikaista lakimuutosta, jolla sallitaan taloyhtiöiden yhtiökokousten lykkääminen määräajan yli. Hallituksen esitykset annetaan lähiviikkoina. Muutosten on tarkoitus olla voimassa tämän vuoden loppuun asti.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiökokous tulee pitää kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Koronaepidemian vuoksi monessa taloyhtiössä joudutaan lykkäämään kevään yhtiökokouksia.

Isännöintiliitto kannattaa tavoitetta epidemian leviämisen rajoittamiseksi. Isännöintiliitto kannattaa myös oikeusministeriön ehdotusta pidentää taloyhtiöiden yhtiökokousten pitoaikaa syyskuun loppuun. Näin taloyhtiöissä on aikaa pitää yhtiökokoukset myöhemmin tai valmistautua yhtiökokousten toteuttamiseen muun muassa etäyhteyksien avulla.

– Yhtiökokouksia on hyvä saada pidettyä jo keväällä määräaikaisesta laista huolimatta, jotta kaikki yhtiökokoukset eivät kasaannu kesälomakauteen tai välittömästi sen jälkeen. Yhtiökokouksia voi järjestää etäyhteyksien avulla niissä taloyhtiöissä, joissa se on mahdollista ja tarpeellista, eli jos korjaustarpeet tai taloyhtiön talous vaativat päätöksentekoa jo keväällä, Isännöintiliiton lakiasiantuntija Laura Lithenius sanoo.

Isännöintiliitto toi lakiesitystä kommentoidessaan esiin, että lakiin tulisi harkita muutosta myös siltä osin, ettei fyysisistä kokousta tarvitsisi järjestää, jos osakkaat osallistuvat kokoukseen kokouspaikan ulkopuolelta.

– Toivomme, että asunto-osakeyhtiölakia muutettaisiin tulevaisuudessa niin, että fyysisestä kokoontumisesta voitaisiin luopua kokonaan silloin, kun kokous halutaan järjestää kokonaan etäyhteyksien avulla. Etenkin nyt poikkeustilanteessa vaatimus siitä, että fyysinen kokous on pakko järjestää, on herättänyt jäsenissämme ja taloyhtiöiden hallituksissa ihmetystä, Lithenius sanoo.

Isännöintiliitto ja Kiinteistöliitto valmistelevat työkaluja, joita isännöinti ja taloyhtiöt voivat hyödyntää yhtiökokoukseen etäosallistumisessa. Näistä työkaluista on jo julki osallistuminen yhtiökokoukseen postilla tai sähköpostilla.

Isännöintiliitto on koonnut myös kattavan, kaikille avoimen ohjeen etäkokouksista.

Laura Lithenius
lakiasiantuntija