Isännöintiliiton liittokokous paketoi vuoden 2020 ja valitsi uuden hallituksen

Korona väritti vuotta 2020 isännöintialalla ja myös Isännöintiliitossa. Etenkin koulutus- ja tapahtumatoiminnan nopean digiloikan ansiosta yhteys jäseniin jopa parani.

Koronaepidemia peruutti vuodelle 2020 suunnitellut tapahtumat, mutta se ei estänyt Isännöintiliittoa auttamasta jäseniään. Vuoden aikana Isännöintiliiton virtuaalitapahtumiin ja webinaareihin osallistui itse asiassa lähes kaksi kertaa niin paljon jäseniä kuin edellisvuonna.

– On ollut hienoa huomata, että sähköisiin tapahtumiin ehtivät myös ne jäsenet, joille matkustaminen koulutuksiin ei ole ollut mahdollista, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva sanoo.

Isännöintiliiton liittokokouksessa 24.3.2021 summattiin vuotta 2020Koulutusten ja vaikuttamisen lisäksi jäsenille tärkeitä palveluja ovat olleet erilaiset ohjeistukset ja materiaalit sähköisessä jäsenpalvelussa Mapissa.  Viime vuonna Mapissa käytiin 23 prosenttia edellisvuotta enemmän.

– Korona tarkoitti isännöinnille nopeita toimintatapojen muutoksia ja paljon selvitettäviä asioita. Liitto auttoi jäseniään kokoamalla tulkintaohjeita nopeasti muuttuvassa tilanteessa yhteistyössä Kiinteistöliiton kanssa. Samaan aikaan pystyimme tekemään myös paljon toimintaa tehostavia muutoksia liiton sisäisissä toimintatavoissa, järjestelmissä ja raportoinneissa. Vuosi oli haastava, mutta siitä selvittiin mielestäni kunnialla, Koro-Kanerva sanoo.

Isännöintiliittoon kuului vuoden 2020 lopussa 607 jäsenyritystä, mikä on noin 81 prosenttia kaikista toimivista isännöintiyrityksistä. Isännöintiliiton jäsenyritysten ja -yhdistysten kautta liiton piirissä on yhteensä noin 80 prosenttia alan noin viidestätuhannesta työntekijästä.

Isännöintiliiton uusi strategia

Uusi strategia hyväksyttiin liittokokouksessa 4.6.2020 ja otettiin käyttöön vuoden 2021 alusta.

Visio: Viemme isännöinnin asiantuntijuuden uuteen aikaan

Missio:

• Autamme jäseniämme onnistumaan työssään
  • Syvennämme jäsentemme osaamista
  • Vahvistamme isännöinnin arvostusta
  • Vaikutamme kiinteistöalalla näkyvästi
  • Teemme yhteistyötä maailman parhaan asumisen edistämiseksi.
  • Tutustu koko strategiaan 2021–2025

Vaikuttamiseen uutta voimaa ja tekoja

Vuoden 2020 toukokuussa Isännöintiliitto käänsi myös vaikuttamistoimintaansa isommalle vaihteelle palkkaamalla vaikuttamis- ja tutkimusjohtajan. Jäsenten näkökulmasta asunto-osakeyhtiölaki, korjausrakentaminen ja digitaalisten palveluiden edistäminen sekä isännöinnin arvostus ovat tärkeitä vaikuttamisasioita.

Haluamme syventää jäsenten osaamista ja auttaa heitä onnistumaan työssään, mikä edellyttää meiltä näkyvää vaikuttamista ja tiivistä yhteistyötä kiinteistöalan sidosryhmien kanssa.

Isännöinnin arvostunojaa asiantuntemuksen kehittämiseen ja sen näyttämiseenHaluamme syventää jäsenten osaamista ja auttaa heitä onnistumaan työssään, mikä edellyttää meiltä näkyvää vaikuttamista ja tiivistä yhteistyötä kiinteistöalan sidosryhmien kanssa, sanoo Koro-Kanerva.

Vuonna 2020 Isännöintiliitto selvitti paljon jäsentensä näkemyksiä muun muassa yhtiökokousten ja taloyhtiöiden rahoituksen haasteista sekä koronan vaikutuksista ja piti asioita onnistuneesti esillä mediassa.

Katso lisää Isännöintiliiton vuodesta 2020 (pdf).

Kokeilitko jo Mappia?

Kirjaudu sisään sivun ylälaidasta tai tästä. Käyttäjätunnuksesi on työsähköpostiosoitteesi, ja salasanan voit uusia kirjautumissivulta.

Mapin käyttöoikeus kuuluu yritysjäsenyyteen koko henkilökunnalle, ja palvelussa julkaistaan muun muassa ohjeistuksia, lakikysymyksiä ja kaikki Isännöintiliiton webinaarien tallenteet.

Uusi hallitus aloittaa työnsä

Liittokokouksessa valittiin uusi puheenjohtajisto ja hallitus viime vuonna muutettujen sääntöjen mukaan niin, että hallituksen jäsenen toimikausi on kaksi vuotta, ja osa puheenjohtajista ja hallituksen jäsenistä on vuosittain erovuorossa.

– Hallituksen tärkein tehtävä on ohjata ja seurata liiton strategian toimeenpanoa siten, että kentän ääni kuuluu kaikissa toimissa. Hallitus tekee linjaukset ja ratkaisut tiiviissä yhteistyössä liiton toimitusjohtajan ja henkilöstön kanssa, sanoo juuri toiselle kaudelle valittu Isännöintiliiton hallituksen puheenjohtaja Toivo Korhonen.

Katso hallituksen jäsenet.